تجارت

نبود شبکه های معیاری برق باعث شده افغانستان بهای سنگینی را بپردازد

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۲, ۱۴۰۱)

وزیر انرژی و آب افغانستان می گوید که از سال ۲۰۰۳ تا اکنون  افغانستان یک میلیارد و سه صد میلیون دالر انرژی برق را از کشور های ازبکستان، تاجکستان، ترکمستان و ایران وارد کرده است.

وزیر انرژی می افزاید که دربرخی موارد این کشور ها بعد از قرار داد تا حدود بیست درصد بهای برق را بالا برده اند و افغانستان بدیلی برای آن نداشته، نا گزیر قرار داد ها را تمدید کرده که این سبب هزینه سنگین به حکومت افغانستان شده است.

وی تاکید می ورزد که در برنامه خود کفائی برق افغانستان در نظر دارند تا راهکارهای روشن را برای حل چالش ها دریابند.

علی احمد عثمانی، وزیر انرژی و آب گفت: “ما نتوانستیم که ستندرد ملی برق ایجاد کنیم، بخاطریکه از هر کشوری که ما برق را وارد می کنیم ناچار مطابق ستندرد های همان کشور حرکت کنیم”.

در همین حال معین وزارت تجارت می گوید که نبود تضمین مالی و ناامنی ها سبب شده که کمک کننده ها نخواستند در بخش ساخت بندها و زیرساخت های اساسی انرژی در افغانستان سرمایه گذاری کنند.

امان الله غالب، معین وزارت انرژِی و آب گفت: “بخش خصوصی را می گویم بیاید در افغانستان سرمایه گذاری کنید اما می گویند دولت باید تضمین بدهد اگر فردا یک حکومت دیگر بیاید سرمایه ما چه می شود.”

مسوولان در وزارت انرژی و آب تاکید می ورزند که امسال پروژه  ۴۰۰ میگاوات برق را در سراسر کشور راه اندازی خواهند کرد و در هفته انرژِی پایدار که برای رسیدگی به این چالش ها راه های حل جستجو کنند.

گزارشگر: لیدا نیازی

Trending

خروج از نسخه موبایل