اخبار ساحوی

نخستین نشست مشترک نامزدان انتخاباتی خوشبینانه پایان یافت

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

کمیسیون مشترک تیم های انتخاباتی نخستین نشست شانرا برای پایان بحران انتخاباتی و چگونگی حکومت وحدت ملی آغاز کردند.
ستاد های انتخاباتی هر دو تیم به جامعه جهانی و افغانها اطمینان دادند که تا یک هفته آینده به بن بست انتخاباتی پایان داده میشود و مسوده چگونگی حکومت وحدت ملی را به نامزدان ریاست جمهوری ارایه خواهند کرد.
درهمین حال ستاد انتخاباتی عبدالله عبدالله گفته است، رییس جمهور مکلف است، تا شماری از صلاحیت هایش را به رییس اجرائیه حکومت تفویض نماید، اما دسته انتخاباتی اشرف غنی احمدزی هدف از ایجاد پست اجرائیه را به معنی تقسیم قدرت نمیداند.
نتایج این نشست مشترک اشکارساخته است که تا یک هفته آینده جدول زمانی برای پایان روند تفتیش آرا، بجا کردن مراسم تحلیف از سوی رییس جمهور آینده و در پایان گفتگو ها مسوده چگونگی حکومت وحدت ملی به نامزدان ریاست جمهوری ارایه خواهد شد.
حاجی دین محمد رییس هیأت مذاکره کننده تیم انتخاباتی اشرف غنی احمدزی گفت:” به مردم و جهانیان وعده میدهیم که انشاالله این نشست ما پس از چند روز که ادامه میداشته باشد بالاخره به مشکلات نقطه پایان میدهد و بخاطر یک حکومت وحدت ملی که با اخلاص است به نتیجه میرسد” .
محمد ناطقی هیأت مذاکره کننده تیم انتخاباتی عبدالله عبدالله گفت:” ما موفق شدیم که تیم های مشترک سیاسی را بوجود بیاوریم، اجندای مباحث ما تهیه شده و به اساس جدول زمانی که در نظر گرفته شده است سعی میکنیم که برنامه ها را به صورت تفصیلی تهیه بکنیم و در اختیار ملت افغانستان قرار بدهیم”.
اعضای کمیسیون وحدت ملی همچنان گفتند که جنگجویان طالب با تفنگ گذاشتن بر زمین نیز میتوانند شامل حکومت وحدت ملی شوند.
در این میان دسته انتخاباتی عبدالله عبدالله گفتند که رییس اجرائیه حکومت در نقش نخست وزیر روی کار خواهد آمده و رییس جمهوری شماری از صلاحیت هایش را به وی تفویض خواهد کرد که نامزد بازنده رهبر اپوزیسیون نیز خواهد بود. اما این اظهارات را تیم انتخاباتی اشرف غنی احمد زی خلاف قانون دانسته و ایجاد پُست اجرائیه را به معنی تقسیم قدرت نمیداند.
فاضل سانچارکی سخنگوی ستاد انتخاباتی عبدالله عبدالله گفت:” رییس اجرائیه در نقش صدر اعظیم اجرایی تا مدت دوسال کار میکند و حتماً برخی از صلاحیت ها توسط رییس جمهور به رییس اجرائیه تفویض خواهد شد”.
اما فیض الله ذکی سخنگوی تیم انتخاباتی اشرف غنی احمد زی گفت:” وقتی که شما صدر اعظم میگویید، صدر اعظم یک معقوله کاملاً تعریف شده است و معنی اش اینست که رییس حکومت میباشد که این با قانون اساسی موجود ما در تناقض قرار دارد که در آنجا گفته میشود” رییس حکومت، رییس جمهور است”.
به باور دسته انتخاباتی اشرف غنی احمد زی رییس اجراییه حکومت تنها از رییس جمهور فرمان برده و صلاحیت اش را نیز فرد اول مملکت مشخص خواهد ساخت و تغییر نظام ریاستی به پارلمانی و ایجاد پست نخست وزیری تنها از صلاحیت های لویه جرگه است.

Trending

خروج از نسخه موبایل