رویداد های اخیر

نخست وزیر بریتانیا: حکومت طالبان را براساس عمل قضاوت می‌کنیم نه حرف

Published

on

(Last Updated On: اسد ۲۷, ۱۴۰۰)

بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس در جلسه ویژه پارلمان این کشور که درباره افغانستان برگزار شده است گفت که لندن از همه امکانات و ابزارها استفاده میکند تا حقوق شهروندان افغانستان در این کشور حفظ شود.

وی که در مقابل نمایندگان پارلمان صحبت می‌کرد افزود:” انگلیس با شرکای خود طرحی را در حمایت از مردم افغانستان و همچنین حفظ ثبات در منطقه به کار خواهد گرفت.”

نخست وزیر انگلیس در ادامه گفت:” ما تا کنون ۲۰۲۵ شهروند افغانستان را از این کشور خارج کرده‌ایم. ؛

با این حال جانسون نگفت که این افراد به کجا منتقل خواهند شد و چه سرنوشتی در انتظار آنها خواهد بود. 

وی در ادامه پاسخ به سوالات نمایندگان گفت:؛بریتانیا تعهدی دائمی به همه مردم افغانستان دارد و از سازمان ملل متحد می‌خواهد تا تلاش‌های بشردوستانه جدیدی را به کار بگیرد تا از کسانی که از بی ثباتی و خشونت‌ها در افغانستان فرار می‌کنند حمایت شود. “

این درحالیست که انگلیس از سختگیرترین کشورهای اروپایی در ارتباط با مساله پناهجویان به ویژه پناهجویان افغانستان است.

بوریس جانسون درباره به رسمیت شناختن حکومت طالبان نیز گفت:”هر کشوری که زودتر از زمان مقرر به رسمیت بشناسد دچار اشتباه شده است و این مساله باید منوط به رفتار حکومت جدید در افغانستان باشد.”

وی تاکید کرد که لندن حکومت طالبان را براساس رفتار ارزیابی خواهد کرد نه بر اساس اظهارات و حرف‌ها. ما اظهارات و مواضع آنها را در زمینه هراس افگنی، جنایت و مواد مخدر و همچنین دسترسی بشردوستانه و حقوق زنان ودختران برای تحصیل قضاوت می‌کنیم.”

نخست وزیر انگلیس همچنین مدعی شد که لندن کمکهای بشردوستانه خود به مردم افغانستان را دو برابر میکند و آن را به ۲۸۶ میلیون پوند افزایش خواهد داد. 

وی درباره تحرکات وی در قبال بحران افغانستان در چند روز اخیر گفت، با بسیاری از رهبران دنیا در این زمینه صحبت کردم و به زودی نیز ریاست نشست گروه هفت با تمرکز بر موضوع افغانستان را بر عهده خواهم داشت. 

نخست وزیر انگلیس در ادامه نشست پارلمان این کشور افزود:” با بسیاری از رهبران غربی صحبت کردم و آنها توافق کردند که هر کشوری یک حکومت جدید در کابل را زودتر از زمان مقرر یا تفاهم دوجانبه به رسمیت بشناسد اشتباه خواهد بود.”

نخست وزیر انگلیس پیش از این در واکنش به سقوط دولت افغانستان گفته بود که لندن به افغانستان پشت نمی‌کند.

وی در ادامه سخنانش گفت:”چیزی که امکان انجام آن را داریم این است که با همه شرکای خود همکاری کرده تا مانع از آن شویم که افغانستان بار دیگر به پناهگاه هراس افگنان مبدل شود.”

Trending

خروج از نسخه موبایل