جهان

نخست وزیر پیشین جاپان هدف تیراندازی قرار گرفت

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۲, ۱۴۰۱)

به نقل از گزارش رسانه‌های جاپانی، شینزو آبه، نخست وزیر پیشین جاپان امروز (جمعه ۱۷ سرطان) هدف یک سوءقصد قرار گرفت. نخست وزیر محافظه کار سابق جاپان در حال سخنرانی انتخاباتی در شهر نارا بود که  مردی به او نزدیک شد و از پشت به او شلیک کرد.

به نقل از رسانه‌ها مردی مظنون بعد از تیراندازی دستگیر شده است.

هیروکازو ماتسونو، سخنگوی دولت به خبرنگاران گفت که آبه حوالی ساعت یازده و نیم صبح هدف گلوله قرار گرفته است. آبه در حال بیهوشی به شفاخانه منتقل شده و از گردن او خون می‌آمده است. به گفته سخنگوی دولت وضعیت آبه در حال حاضر مشخص نیست. رسانه‌ها همچنین گزارش داده‌اند که ظاهرا او هیچ عملکرد حیاتی را نشان نمی‌دهد. آنها به نقل از کمک رسانان گفته‌اند که آبه دچار ایست قلبی شده است.

سفیر ایالات متحده گفته است که از این حمله شوکه شده است. او از آبه به عنوان متحد سرسخت ایالات متحده یاد کرد.

شینزو آبه از دسامبر ۲۰۱۲ تا سپتامبر ۲۰۲۰سکان سیاست جاپان را در دست داشت و طولانی‌ترین نخست‌وزیر این کشور بوده است. در زمان او سیاست‌های جاپان به شکل قابل توجهی چرخش به راست کرد. آبه یکی از مدافعان سرسخت بازنگری در قانون اساسی صلح طلب جاپان پس از جنگ جهانی دوم بوده است. در اصل ۹ قانون اساسی جاپان آمده که این کشور “برای همیشه از جنگ به عنوان حق حاکمیت ملت و تهدید یا استفاده از زور به عنوان وسیله‌ای برای حل و فصل اختلافات بین‌المللی چشم پوشی می‌کند.”     

انتخابات مجلس اعلا روز یکشنبه این هفته در جاپان برگزار می‌شود. بنا بر نظرسنجی‌ها انتظار می‌رود که حزب او یعنی لیبرال دمکرات (LDP) پیروزی قاطع به دست آورد. این پیروزی می‌تواند به بحث تغییر قانون اساسی شتاب بیشتری دهد.

جاپان دارای برخی از سخت‌گیرانه‌ترین قوانین حمل سلاح در جهان است و یکی از امن‌ترین کشورهای جهان محسوب می‌شود.

Trending

خروج از نسخه موبایل