رویداد های اخیر

نشست استانبول تا سیزده روز دیگر برگزار خواهد شد

Published

on

(Last Updated On: حمل ۱۴, ۱۴۰۰)

نشست استانبول برای صلح افغانستان در تاریخ شانزدهم ماه اپریل (۲۷ حمل) سال روان برگزار خواهد شد.

همزمان با این، قرار است فرستاده ویژه امریکا برای صلح افغانستان و نمایندگان سازمان ملل، ترکیه و قطر در کابل با رهبری حکومت و شورای عالی مصالحه در باره این نشست آخرین گفتگو و رایزنی را انجام دهد.

از سوی هم حمد الله محب مشاور شورای امنیت ملی میگوید:  ” با سطوح مختلف با ترک‌ها در تماس استیم. تیم مذاکره ما هم با آنان در حال صحبت کردن است. آنان نیز میخواهند که یک کنفرانس کامیاب بگیرند.”

این در حالی است که وزارت دولت در امور صلح قرار است فردا دیدگاه سیاسیون کشور در مورد طرح اداره جوبایدن رییس جمهوری امریکا، مبنی بر ایجاد یک حکومت انتقالی در افغانستان، را به شورای عالی مصالحه ملی تحویل دهد.

آقای محب گفته است که حکومت برای برگزاری انتخابات زود هنگام حاضر است و رییس جمهور غنی نیز در این انتخابات برای بار دیگر کاندید نخواهد بود.

در همین حال رییس جمهور افغانستان ظاهرا طرفداران خودش و سیاسیون را برای نشست استانبول بسیج می کند.

عبدالستار مراد عضو شورای رهبری جمعیت اسلامی افغانستان میگوید: “در یک هفته گذشته حکومت افغانستان طرح واحد هم برای امریکا و هم برای نشست استانبول ساخته است و قرار است این طرح از فلتر شورای مصالحه نیز بگذرد.”

اما انتقادها از موجودیت اجندای متعدد برای نشست استانبول نیز بالا گرفته است.

عبدالحکیم منیب رهبر حزب حرکت انقلاب اسلامی افغانستان میگوید:” نشست استانبول برای افغانستان سرنوشت ساز. اما به شرط که خلیل‌زاد دیدارهای محدود خودش را کم کند و با همه ببینند.”

از سوی دیگر طالبان بر تطبیق توافق نامه دوحه از بهر خروج نیروهای خارجی از افغانستان تاکید دارند.

مولوی قلم الدین رهبر حزب انقلاب افغانستان میگوید:” طالبان و امریکا مصروف مذاکره در مورد توافق نامه دوحه هستند و احتمالا این مذاکرات در مورد خروج نیروهای خارجی از افغانستان نتیجه بدهد.”

Trending

خروج از نسخه موبایل