رویداد های اخیر

نشست شورای امنیت با حضور برخی از زنان افغان پشت در‌های بسته برگزار شد

Published

on

(Last Updated On: قوس ۲۱, ۱۴۰۲)

نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد افغانستان با حضور شماری از زنان افغان پشت در‌های بسته برگزار شد. در این نشست که پیرامون گزارش اخیر فریدون سینیرلی اوغلو، هماهنگ کننده خاص سازمان ملل متحد برای افغانستان برگزار شد، سه تن از زنان افغان اشتراک کردند.

به گفته این زنان، گزارش و طرح هماهنگ کننده سازمان ملل یک نقشه راه را برای افغانستان پیشنهاد می‌کند اما نواقصاتی نیز دارد.

اصیلا وردک، شرکت کننده در این نشست گفته است: «دیالوگ یا در داخل افغانستان باشد یا حد اقل در کشورهای منطقه باشد که همه افغان‌ها در آن اشتراک کرده بتوانند نه اینکه باز یکجای دیگر در پشت پرده دیالوگ باشد و افغان‌ها از آن بی خبر باشند.»

با این حال، امارت اسلامی می‌گوید که جامعه جهانی باید هر تصمیم را از مجراهای قانونی با حکومت سرپرست شریک کند.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامی، گفته است: «طرح و هر فیصله‌ای که باشد باید با امارت اسلامی افغانستان از مجراهای قانونی خود شریک ساخته شود چون اینجا یک نظام است، حکومت است، ملت است، کشور است.»

از سویی هم، برخی دیگر از فعالان حقوق زن گفته اند در نشست‌های جهانی که درباره افغانستان برگزار می‌شود باید از حقوق زنان افغان دفاع شود.

عادله زمانی، فعال حقوق زن، گفت: «لازم است که در افغانستان حکومت سرپرست نسبت به این نگرانی‌ها واکنش مثبت نشان بدهد چرا که در واقع رعایت حقوق شهروندی یا رعایت مواردی که می‌تواند جز حقوق بشری محسوب شود، باعث می‌شود که مردم خود را در آیینه حکومت بیبینند.»

گفتنی است که گزارش اخیر فریدون سینیرلی اوغلو چگونگی خروج امارت اسلامی از انزوای بین‌المللی را پیشنهاد کرده است. در این ارزیابی همچنان توصیه شده تا یک دیالوگ ملی برای تشکیل حکومت همه شمول آغاز شود.

Trending

خروج از نسخه موبایل