علم و تکنالوژی

نشست فضاپیمای اودیسئوس بر سطح ماه

Published

on

(Last Updated On: حوت ۴, ۱۴۰۲)

فضاپیمای اودیسئوس، متعلق به یک شرکت خصوصی مستقر در تگزاس، روز پنج‌شنبه (۳حوت) در نزدیکی قطب جنوب ماه نشست نمود که نُخستین حضور ایالات متحده بر سطح ماه در بیش از نیم قرن گذشته محسوب می‌شود.

ناسا با چندین ابزار تحقیقاتی روی این فضاپیما، نشست آن را به‌عنوان یک دستاورد بزرگ در هدف پیش روی خود برای بازگشت فضانوردان به ماه در اواخر این دهه ارزیابی کرد.

اما مشکلات در برقراری ارتباطات اولیه با این فضاپیما پس از نشست سوالاتی را درباره این که آیا این وسیله ممکن است آسیب دیده باشد ایجاد کرد.

رُبات شش‌پا بدون خدمه معروف به «اودیسئوس» حدود ساعت ۶:۳۳ بعد از ظهر به وقت امریکای شرقی روی سطح ماه نشست.

این نشست یک لحظه تاریخی برای شرکت خصوصی «اینتوئیتیو ماشینز» امریکا بود که به‌عنوان نُخستین شرکت خصوصی این اقدام را انجام داد.

تیم کربن، مدیر این ماموریت پس از نشست این فضاپیما گفت: «آنچه که می‌توانیم تایید کنیم بدون شک این است که تجهیزات ما روی سطح ماه هستند.»

گرچه سیگنال‌های ابتدایی ضعیف بودند اما طبق اعلام این شرکت، دو ساعت پس از لمس خاک ماه، این فضاپیما سرانجام اطلاعاتی را ارسال کرد.

ایالات متحده در سال ۱۹۷۲ پس از اینکه برنامه آپولو ناسا، ۱۲ فضانورد را روی سطح ماه قرار داد از رقابت برای کشف ماه کمی دور ماند.

حال فضاپیمای اودیسئوس قرار است در مدت هفت روز با برق آفتابی نُخستین کاوش خود در ماه را رقم بزند. این اتفاق یک هفته قبل از آغاز شروع شب ماه رخ می‌دهد چرا که شب ماه یک دوره ۱۴ روزه تاریک و سرد است و فضاپیما در آن زمان از کار می‌افتد و ماموریتش به پایان می‌رسد.

Trending

خروج از نسخه موبایل