خبرهای تازه

نشست میان افغانی چین برای بار سوم به تأخیر افتاد

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

نشست صلح میان افغان‌ها در بیجنگ چین، برای سومینبار به تاخیر افتاد.

شماری از چهره‌های که قرار بود در این نشست شرکت کنند، می‌گویند، قرار بود، نشست دو روزه بیجینگ روز پنجشنبه (۳۰ عقرب) برگزار شود؛ اما نهایی نشدن فهرست هیئت شرکت‌کننده افغانستان برای گفت‌وگو به طالبان، این نشست را بازهم با تاخیر روبه‌رو کرد.

در همین حال، دفتر شورای امنیت ملی، آماده‌گی حکومت افغانستان را برای شرکت در نشست بیجنگ اعلام می‌کند و می‌گوید انتظار دارد که این نشست به آغاز مذاکرات دولت با طالبان بی‌انجامد.

بیش از یک ماه از آماده‌گی ها برای برگزاری نشست میان‌افغان‌ها در چین می‌گذرد اما تاکنون هم سرنوشت این نشست روشن نیست.

حاجی دین محمد، معاون شورای عالی صلح، میگوید: “۲۱م و ۲۲ام نزدیک شد، اما تاکنون هیچ‌خبری نیست، معلوم می‌شود که بازهم این نشست به تاخیر می‌افتد. تاکنون فهرست نهایی نشده است.”

نشست بیجنگ متفاوت‌تر و سرنوشت‌سازتر در مقایسه با دیگر نشست‌های میان‌افغان‌ها با حضور طالبان گفته می‌شود چراکه به گفته شماری از اشتراک‌کننده‌گان آن، قرار است در این نشست، اجندای مورد بحث مذاکرات رسمی میان‌افغان‌ها بین هیئت افغانستان و طالبان ریخته شود.

اسماعیل خان رهبر پیشین جهادی، در این مورد اظهار میدارد: “من فکر می کنم که نشست بیجنگ مهم تر از تمام نشست های گذشته باشد. نشستی که در مسکو ابر قدرت ها داشتند، نشان می دهد که آنها روی این نشست همه موافقه داشته اند و این روند را خیلی ساده تر می سازد و بهتر می سازد تا در مذاکرات بعدی با پیشنهادهای بهتر به نتایج صلح نزدیک تر شویم.”

در همین حال، دفتر شورای امنیت ملی، آماده‌گی حکومت افغانستان را برای شرکت در نشست بیجنگ اعلام می‌کند و می‌گوید انتظار دارد که این نشست به آغاز مذاکرات دولت با طالبان بی‌انجامد.

کبیر حقمل سخنگوی دفتر شورای امنیت ملی، میگوید: “حکومت افغانستان آماده اشتراک در این کنفرانس است و این را یک فرصت خوب برای آغاز مذاکرات بین الافغانی می داند. تاکید حکومت همواره بر این بوده که در هر نوع مذاکرات صلح باید مالکیت و رهبری افغان‌ها در نظر گرفته شود.”

این در حالی است که کاخ ریاست جمهوری گفته که فهرست هیئت شرکت کننده در نشست بیجنگ نهایی است و حکومت در انتظار روشن شدن زمان نشست از سوی دولت چین. اما گروه طالبان گفته که حکومت هم‌چون یک طرف سیاسی با این گروه گفت‌وگو خواهد کرد نه از آدرس دولت.  

گزارشگر: باعث حیات

Trending

خروج از نسخه موبایل