خبرهای تازه

نشست میان نمایندگان طالبان و امریکا در قطر وارد سومین روز شد

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۲, ۱۴۰۱)

منابع به آریانانیوز می‌گویند که در نشست امروز میان نمایندگان طالبان و امریکا در قطر، کار گروه‌ کاری دو طرف درباره چگونگی خروج نیروهای خارجی خاتمه یافته و دو طرف تاحدی در این زمینه به توافق نزدیک شده اند.

با این حال، بربنیاد گزارش‌ها، پایان کار گروه‌ کاری دوطرف درباره چگونگی خروج نیروهای خارجی از افغانستان، پس از چاشت روز چهارشنبه بوده است، و دو طرف تاحدی در این مورد به توافق نزدیک شده اند؛ اما رایزنی گروه‌ کاری دوطرف روی این که افغانستان تهدیدی به کشورهای دیگر نمی‌باشد هنوز ادامه دارد.

وحید مژده، یک تن آگاه سیاسی می‌گوید: “بسیار امیدواری وجود دارد که دوطرف روی خروج نیروهای خارجی ازافغانستان دراین نشست به توافق برسند.”

با این حال، جدول کاری این نشست به گونه ای است که گروه‌های کاری دو طرف در پایان یک متن نهایی توافق را به رهبری هیئت‌های گفتگو کننده دو طرف تهیه می کنند. همچنان این دور گفتگوها بخاطر حضور ملا برادر، و تصامیم زود هنگام آن امیدوار کننده دانسته می‌شود.

مولوی قلم الدین، وزیر امربالمعروف رژیم طالبان اظهار می‌دارد: “بدون حضور حکومت افغانستان گفتگوها بی نتیجه خواهد بود در نشست آینده مطمین هستیم که حکومت شامل این مذاکرات می شود.”

از سویی هم، سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر می‎گوید درصورتی که روی خروج نیروهای خارجی از افغانستان توافقی شود، جنگ در افغانستان پایان خواهد یافت و نظامیان این گروه به ارتش افغانستان خواهند پیوست. 

آقای شاهین می‌گوید: “هنگامی که اشغال پایان یابد و تمامی نیروهای خارجی افغانستان را ترک کنند و یک حکومت اسلامی فراگیر افغانی در کشور ایجاد شود. در این صورت فکر می‌کنم نیازی به جنگ نیست. یک صلح پایدار در کشور خواهد آمد و تمامی نظامیان و افراد ما به یک اردوی ملی خواهند پیوست.» «گفت‌وگو با حکومت افغانستان بعد داخلی قضیه است. اکنون ما روی بعد خارجی آن کار می‌کنیم. گفت‌وگو با امریکاییان در باره خروج نیروهای خارجی از افغانستان است و این که افغانستان دیگر به آنان یک نگرانی امنیتی نباشد.”

درهمین حال منابع به آریانانیوز می‌گویند که دورششم این گفتگوها، درماه مارچ و به گمان زیاد بازهم در قطر برگزار می‌شود. گفتگوهای که مواردی چون آتش بس و برنامه طالبان برای دیدار با حکومت افغانستان محورهای اساسی آن خواهد بود.

این در حالی‌ست که در این دور نشست میان طالبان و امریکا در قطر، درباره چگونگی حضور نیروهای امریکایی در افغانستان و نیزدر مورد این‌که افغانستان در برابر کشورهای دیگر تهدیدی پنداشته نشود تصمیم گرفته خواهد شد. این نشست، که یکی از نشست‌‎های سرنوشت‌ساز برای پیشرفت‌ها در روند صلح افغانستان گفته می‌شود، حکومت افغانستان نیز امیدوار است که دوطرف‌ درباره برقراری آتش‌بس به توافق برسند.

Trending

خروج از نسخه موبایل