رویداد های اخیر

نشست وزیران خارجه ناتو: روند صلح افغانستان و خروج سربازان بحث خواهد شد

Published

on

(Last Updated On: حمل ۲, ۱۴۰۰)

نشست وزیران خارجه ناتو قرار است فردا ( سه شنبه، ۳ حمل) در بروکسل در باره مسایل مهم جهانی به ویژه روند صلح افغانستان برگزار شود.

پیش از آغاز این نشست دبیر کل این پیمان می گوید آنها به حمایت مالی شان از نیروهای افغان تا سال ۲۰۲۴ ادامه خواهند داد.

ینس ستولتنبرگ، دبیر کل ناتو، در این باره گفت:” وزیران خارجه به مشوره روی وضیعت افغانستان و مشوره روی ارزیابی حضور نظامی ادامه خوداهند داد. گزینه‌های آسان نیست و در حال حاضر تمام گزینه‌ها باز است. وضیعت امنیتی دشوار است.”

ستولتبنرگ یک بار دیگر تصمیم روی خروج نیرو های خارجی از افغانستان را یک تصمیم دشوار گفت و تاکید کرد این تصمیم به گونه مشترک و با در نظرداشت شرایط در افغانستان گرفته خواهد شد.

ستولتنبرگ در این باره گفت:”تمام گزینه‌ها روی میز است و هیچ تصمیم نهایی گرفته نشده است. و متحدان ناتو از نزدیک مشوره می کنند.  ما به تعهد خود خواهیم ایستاد و به کمک مالی خود تا سال ۲۰۲۴ ادامه خواهیم داد….”

دبیر کل ناتو از طالبان نیز می خواهد که خشونت‌ها را کاهش دهد.

او در این باره گفت:”ما به گونه جدی از تلاش‌های که انرژی تازه برای روند صلح بدهد پشتیبانی می کنیم. و این نیاز به کار مشترک همه طرف‌ها برای دستیابی به پیشرفت دارد تا سطح خشونت‌ها پایین بیاید و با اطمینان مذاکره کنند. “

چند ماده پیش درنشست وزیران دفاع ناتو تصمیم روی خروج نیروهای خارجی از افغانستان به تعویق انداخته شد.

این در حالی است شماری از فعالان سیاسی میگویند که طرح امریکا برای ایجاد حکومت مشارکتی در افغانستان، در نشست استانبول مورد بحث قرار خواهد گرفت و با تغیرات احتمالی روی آن توافق می شود.

به باور این آگاهان قرار است این نشست در هفته دوم ماه اپریل، با کمیت بیشتر، از شرکت کنندگان دو طرف با مدیریت سازمان ملل و حضور کشورهای بزرگی همچون، امریکا، روسیه، چین، پاکستان، ایران و برخی کشورهای دیگر برگزار شود.

هیئت گفت‌وگو کننده صلح دولت نیز می گوید که در این نشست که در مورد ساختار آینده افغانستان است به گونه پر رنگ شرکت می کنند.

Trending

خروج از نسخه موبایل