Connect with us

رویداد های اخیر

نشست وزیران خارجه کشورهای منطقه درباره افغانستان برگزار شد

منتشر شده

در

(Last Updated On: عقرب ۵, ۱۴۰۰)

وزیران خارجه ایران، پاکستان، تاجیکستان، ازبکستان، ترکمنستان، چین و روسیه در نشستی در تهران اوضاع افغانستان را به بحث گرفتند.

تهدیدهای امنیتی، کمک های بشری و تشکیل حکومت فراگیر در افغانستان محور اصلی بحث این نشست بوده است.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه‌ ایران، در این باره گفت:” نیاز است تا یک دولت فراگیر با حضور و مشارکت موثر و پایدار تمامی اقوام در افغانستان تشکیل شود. مردم افغانستان نیازمند کمک‌های فوری بشردوستانه شامل، غذا، دوا و واکسن برای مقابله با کووید ۱۹ استند.”

وزیر خارجه روسیه که به گونه مجازی در این نشست شرکت کرده بود از کشورهای همسایه افغانستان میخواهد که به امریکا و ناتو پایگاه نظامی ندهند.

سرگی لارووف، وزیر خارجه روسیه، در این مورد گفت:” ما از کشورهای همسایه افغانستان می‌خواهیم که اجازه حضور نظامی نیروهای امریکا و ناتو را که قصد دارند پس از خروج از افغانستان به آنجا بروند، را ندهند.”

وزیران خارجه‌ ی چین و پاکستان می ‌گویند که امارت اسلامی خواهان تعامل با جامعه‌ای جهانی اند و برای جلوگیری از فاجعه‌ای انسانی باید به افغانستان کمک شود.

وانگ یی، وزیر امور خارجه چین، که به گونه مجازی در این نشست شرکت کرده بود گفت:”چین در مورد افغانستان رای‌زنی‌های مختلفی انجام داده و در کابل نیز این رای‌زنی‌ها را انجام داده است. بیجینگ همکاری‌های خود برای بهبود وضعیت اقتصادی مردم افغانستان را با کشورهای دیگر ادامه می‌دهد.”

شاه‌محمود قریشی، وزیر امور خارجه پاکستان، گفت:”طالبان خواهان تعامل با جامعه‌ای جهانی است و برای جلوگیری از فاجعه‌ ی انسانی باید به افغانستان کمک شود.”

آنتونیو گوترش، سرمنشی سازمان ملل متحد درپیامی به این نشست می‌گوید که  افغانستان با یک بحران شدید اقتصادی مواجه است که نیاز به اقدام فوری دارد.

آنتونیو گوترش گفته:”ما باید راه‌هایی را برای جلوگیری از فروپاشی کامل اقتصاد افغانستان پیدا کنیم. ما باید با هم کار کنیم تا وضعیت افغانستان از این حالت بیرون شود و باید یک برابری اقتصادی در افغانستان به وجود بیاوریم.”

این نشست بی حضور نماینده گان حکومت افغانستان برگزار شده است، اما امارت اسلامی چنین نشست‌های را برای افغانستان مهم میداند.

خیرالله خیر خواه، سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ، در این باره گفت:” نشست ایران نشست همسایه‌گان افغانستان است از ما در این نشست دعوت نشده است تنها همسایه‌گان افغانستان در آن حضور می‌داشته باشند.”

نشست تهران یک هفته پس از نشست مسکو برگزار می‌شود.

وزیر خارجه‌ ی چین اعلام کرده  که قرار است بیجینگ، در یک فرصت مناسب، از سومین نشست وزیران خارجه‌ا‌ی کشورهای همسایه‌ا‌ی افغانستان میزبانی کند.

رویداد های اخیر

کرزی: تعلیم دختران «مسئله حیاتی» برای افغانستان است

Published

on

(Last Updated On: ثور ۶, ۱۴۰۳)

حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین کشور در دیدار با حسن کاظمی قمی، سفیر و نماینده خاص ایران، تعلیم دختران را «مسئله حیاتی» برای افغانستان خوانده است.

در صفحه ایکس آقای کرزی آمده که او در این دیدار از همکاری و ایستادگی تهران در کنار مردم افغانستان در مقاطع مختلف و از کمک‌های آن کشور به‌خصوص در بخش تعلیم و اعطای بورسیه‌های تحصیلی برای جوانان افغان ابراز امتنان کرده است.

کرزی همچنان صلح و ثبات را در منطقه به نفع همه دانسته است.

Continue Reading

رویداد های اخیر

ازبیکستان به افغانستان یک محموله کمکی فرستاد

Published

on

(Last Updated On: ثور ۶, ۱۴۰۳)

یک محموله از کمک‌های بشردوستانه ازبیکستان به مقام‌های محلی ولایت بلخ در بندر تجارتی حیرتان تسلیم داده شد.

مسوولان محلی می‌گویند، این کمک‌ها نزدیک به ۱۶۰ تُن مواد خوراکی که مشمول آرد، روغن، گندم، بوره و گوشت بوده از سوی والی سرخان‌دریای ازبیکستان به والی بلخ سپرده شده است.

والی سرخان‌دریا هدف از ارسال این کمک‌‌ها را حمایت و دست‌گیری از مردم افغانستان بیان کرده و بر گسترش روابطه حسنه میان دو کشور تاکید کرده است.

Continue Reading

رویداد های اخیر

مجاهد: روابط کشورهای جهان با امارت اسلامی با گذشت هر روز در حال گسترش است

Published

on

(Last Updated On: ثور ۶, ۱۴۰۳)

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامی با اشاره به سفر‌های شمار زیادی از نمایندگان دیپلوماتیک و هیأت‌های خارجی به‌کشور و هم‌چنان سفر مقام‌های بلندپایه کشور به خارج می‌گوید، امارت اسلامی به‌سطح گسترده پذیرفته شده و مناسبات با امارت اسلامی تأمین بوده و رفت‌آمدها جریان دارد.

آقای مجاهد می‌افزاید، روابط کشورهای جهان با امارت اسلامی با گذشت هر روز در حال گسترش است و بر موثریت آن افزوده می‌شود.

با این‌حال سخنگوی امارت اسلامی تأکید می‌کند که برداشت بعضی‌ها مبنی بر این‌که افغانستان دیگر منزوی شده و اقتصادش درحال خراب شدن است و مناسبات آن با کشورها تأمین شده نمی‌تواند، همه نادرست ثابت شد.

به گفته‌ی آقای مجاهد اکنون معلوم شد که افغانستان هم از نگاه سیاسی و هم از منظر اقتصادی گام‌های صعودی بر می‌دارد و این تلاش‌ها بیشتر شده و تسریع خواهد شد.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!