اخبار ساحوی

نشست پاریس میان نماینده گان گروهاى باهم مخالف افغان آغاز شده

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

نشست پاریس كه میان نماینده گان گروه طالبان، حزب اسلامی، ائتلاف ملی و شورای عالی صلح افغانستان آغاز شده، هیچ تاثیر مثبتی در روند گفتگو های صلح با مخالفان مسلح دولت درافغانستان نخواهد داشت.

شورای عالی صلح با ابراز این مطلب میگوید:

دراین نشست از شورای عالی صلح به گونه رسمی دعوت نشده است.

با این حال، شماری از آگاهان به این باور اند که:

برگزاری این نشست، زمینۀ گفتگوهای بعدی صلح را فراهم خواهد ساخت.

نماینده گان گروه طالبان، حزب اسلامی گلبدین حکمتیار، ائتلاف ملی و نیز شورای عالی صلح افغانستان درنشستی كه روز چهارشنبه(۲۹قوس) در پاریس آغاز شده ، با هم گفتگو میکنند.

این گفتگوها عقب درهای بسته صورت میگیرد، اما گفته میشود که شرکت کننده گان این نشست دیدگاه های شان را در مورد وضعیت کنونی افغانستان بیان میکنند.

بربنیاد گزارش ها، مولوی شهاب الدین معاون ستره محکمه رژیم طالبان و مولوی محمد نعیم وردگ به نماینده گی از گروه طالبان، غیرت بهیر داماد گلبدین حکمتیار به نماینده گی از حزب اسلامی، به شمول معصوم استانکزی چهار تن از اعضای شورای عالی صلح به نماینده گی از این شورای  و محمد یونس قانونی، همایون شاه آصفی و نورالحق علومی به نماینده گی از ائتلاف ملی  شرکت کرده اند.

محمد اسماعیل قاسمیار مشاور روابط بین المللی شورای عالی صلح به این باور است که این نشست به تسریع روند گفتگوهای صلح کمک نمیکند.

درکنار این اظهارات، وحید مژده آگاه امور سیاسی این نشست را زمینه ساز و ممد روند گفتگوهای صلح در افغانستان میداند.

قرار است این نشست امروز و صبح نيز ادامه یابد.

بگفتۀ شورای عالی، درصورتیکه این چنین نشست ها درداخل افغانستان برگزار شود، برای تسریع روند گفتگوهای صلح بیشتر کمک خواهد کرد.

Trending

خروج از نسخه موبایل