رویداد های اخیر

نشست چند جانبه در باره صلح افغانستان در دوحه برگزار شد

Published

on

(Last Updated On: اسد ۲۰, ۱۴۰۰)

به نقل از خبرگزاری رویترز نشست چند جانبه در مورد روند صلح افغانستان به روز سه‌شنبه (۱۹ اسد) در پایتخت شهر دوحه، پایتخت قطر برگزار شد و شرکت کننده‌گان خواهان حل و فصل سیاسی برای دستیابی به صلح پایدار در افغانستان شدند.

در این نشست شرکت کنند‌ه‌گانی از چین، ایالات متحده، بریتانیا، پاکستان، ازبکستان، سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا حضور داشتند.

در گزارش رویترز آمده است که نماینده‌گان همه طرف‌ها توافق کردند که راه حل سیاسی از طریق مذاکره تنها راه برون رفت افغانستان از بحران کنونی است و باید به حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی افغانستان همزمان با تلاش ها برای دریافت راه حل سیاسی، احترام گذاشته شود.

این نشست همچنین خواستار توافق بر سر موضوعات اساسی به موقع توسط همه طرف‌ها برای ارتقای مشترک صلح و ثبات در افغانستان و در نهایت دستیابی به آتش بس دایمی و همه جانبه و تشکیل یک دولت فراگیر در این کشور شد.

یو شیایونگ، نماینده ویژه وزارت خارجه چین در امور افغانستان در مصاحبه اختصاصی با تلویزیون مرکزی چین (CCTV) گفته است که دولت چین به نقش سازنده خود در این زمینه ادامه می دهد و مذاکرات را از طریق کانال‌های مختلف برای دریافت راه حل مسالمت‌آمیز برای چالش‌های این کشور، تسهیل می‌کند.

یو شیایونگ گفت: “ما همچنین به طور فعال با افغانستان کار می کنیم تا در مورد بازسازی مسالمت آمیز افغانستان در آینده فکر کنیم و چین آماده است تا در این زمینه مشارکت داشته باشد. به نظر من، چالش ها در حال حاضر ( در افغانستان) ادامه دارند. چین تلاش های بی وقفه را با جامعه بین المللی، کشورهای همسایه و کشورهای منطقه انجام خواهد داد.”

این درحالی است که چین، امریکا، روسیه و پاکستان به روز چهارشنبه در دوحه ملاقات می‌کنند تا در مورد نگرانی‌های مشترک در مورد افغانستان، تبادل نظر کنند.

Trending

خروج از نسخه موبایل