اخبار ساحوی

نظر سنجی: شهروندان کشور توافق صلح را نسبت به انتخابات پیشرو ترجیح می‌دهند

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۲, ۱۴۰۱)

یک نظر سنجی تازه آریانانیوز و نهاد نی نشان می‌دهد که مردم افغانستان توافق صلح با طالبان را نسبت به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ترجیح می‌دهند.

در این نظرسنجی از ۵۳۷۹ شهروند کشور در ۳۴ ولایت پرسیده شده است که صلح می خواهند یا انتخابات اما بیش از ۹۰ درصد افراد شامل این نظرسنجی به گزینه صلح رای داده اند و تنها ۸ درصد خواهان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری پیش از توافق صلح بوده اند.

در این نظر سنجی سه سوال عمده از اشتراک کنندگان پرسیده شده است.

نخست، در پاسخ به این که آیا صلح می خواهید؟ ۵۳۷۹ تن به این پرسش پاسخ داده اند، از این میان ۹۸.۴ درصد به این پرسش پاسخ مثبت داده و  ۱.۶ درصد هم مخالف توافق صلح اند. 

در همین حال، از ۵۳۷۹ تن در مورد انتخابات پرسیده شده است که آیا موافق برگزاری انتخابات ریاست جمهوری اند یا نه؟ ۹۲.۸ درصد شهروندان شامل این نظر سنجی با برگزاری انتخابات موافق بوده اند اما ۷.۱ درصد پاسخ منفی داشته اند.

از همه مهم‌تر؛ وقتی از افراد شامل نظر سنجی پرسیده شده است که میان صلح و انتخابات ریاست جمهوری کدام را ترجیع می دهند؟

۹۰.۲ درصد به گزینه صلح رای موافق داده اند اما ۸ درصد خواهان برگزاری انتخابات اند و ۰.۴ درصد یعنی تنها ۲۴ شهروند در این میان، به هر دو گزینه رای داده اند.

از میان ۳۴ ولایت، کابل با ۱۴۸۸ تن، ننگرهار با ۳۷۶ تن، هرات  با ۳۴۹ تن و غزنی  با ۳۳۱ تن در صدر ولایتهای است که دارای بیشترین شرکت کننده در این نظر سنجی بوده اند که بیشتر باشندگان این ولایت ها شامل این نظر سنجی به گزینه صلح به عوض انتخابات رای داده اند. جزییات بیشتر در مورد در جدول ذیل توضیع داده شده است. 

این نظر سنجی به سه زبان دری، پشتو و ازبیکی انجام شده است. 

نظر سنجی آریانانیوز به همکاری نهاد نی یا دیدبان حمایت از رسانه های آزاد افغانستان یک موضوع را روشن تر می سازد و مشت نمونه خروار می بردارد؛ آن هم این که مردم افغانستان تشنه صلح اند و حتا چگونگی ساختار آینده سیاسی برای شان کم اهمیت تر نسبت به پایان منازعه است.

این نظر سنجی در حالی به راه انداخته شده است که قرار است دور جدید گفتگوهای صلح تا دو روز دیگر در دوحه قطر میان نمایندگان طالبان و امریکا آغاز شود. در این نشست روی چگونگی روند خروج نیروهای خارجی از کشور، تضمین این‌که خاک افغانستان بر ضد هیچ کشوری جهت حملات تروریستی مورد استفاده قرار نگیرد، آتش بس میان طالبان و امریکا و چگونگی آغاز گفتگوها میان طالبان و حکومت افغانستان گفته شده است. 

برای جزییات این نظرسنجی به لینک های زیر مراجعه کنید.

نسخه اصلی

نسخه سبک

Trending

خروج از نسخه موبایل