اخبار ساحوی

نماینده‌گان عربستان سعودی و عمان با رهبران حوثی‌ها در صنعا گفتگو کردند

Published

on

(Last Updated On: حمل ۲۱, ۱۴۰۲)

هیأت‌‌های عربستان سعودی و عمان با رهبران حوثی‌ها در صنعا، پایتخت یمن، در مورد صلح گفتگو کرده‌اند.

خبرگزاری رویترز صبح دوشنبه، ۲۱حمل، به نقل از خبرگزاری حوثی، گزارش داده است که نماینده‌گان عربستان و عمان با مهدی المشاط، رییس شورای عالی سیاسی حوثی‌ها در کاخ ریاست جمهوری صنعا دیدار کرده‌اند.

بربنیاد این گزارش، رییس المشاط موضع این گروه را تکرار کرده و گفته است که آنان به دنبال «صلح شرافت‌مندانه» بوده و مردم یمن آرزوی «آزادی و استقلال» را دارند.

در گزارش تصریح شده است: «هر دو طرف برای پایان دادن به خصومت‌ها و رفع محاصره بنادر یمن به رهبری عربستان سعودی مذاکره خواهند کرد.»

منابع به رویترز گفته‌اند که مذاکرات عربستان و حوثی‌ها بر بازگشایی کامل بنادر تحت کنترل حوثی‌ها و میدان هوایی صنعا، پرداخت دستمزد کارکنان دولت، تلاش‌های بازسازی و جدول زمانی برای خروج نیروهای خارجی از یمن متمرکز است.

عمان که با یمن مرز مشترک دارد، سال‌ها است تلاش می‌کند تا اختلافات بین طرف‌های متخاصم یمن و به طور گسترده‌تر بین ایران و عربستان سعودی و ایالات متحده را از بین ببرد.

جنگ یمن به عنوان یکی از چندین نبرد نیابتی بین ایران و عربستان سعودی تلقی می‌شود.

حوثی‌های همسو با ایران، در اواخر سال ۲۰۱۴ یک دولت مورد حمایت عربستان را از صنعا برکنار کردند و عملاً اداره شمال یمن را در دست دارند. آنان تذکر داده‌اند که در حال قیام علیه یک سیستم «فاسد و متجاوز خارجی» هستند.

آنها از سال ۲۰۱۵ به این‌سو در جنگ علیه ایتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی قرار دارند؛ جنگی که ده‌ها هزار کشته برجای گذاشته و ۸۰ درصد از جمعیت یمن را به کمک‌های بشردوستانه وابسته کرده است.

در مذاکرات ماه گذشته در سویس با حضور سازمان ‌ملل و کمیته بین‌المللی صلیب سرخ، دولت یمن و حوثی‌ها با آزادی ۸۸۷ زندانی موافقت کردند.

Trending

خروج از نسخه موبایل