رویداد های اخیر

نماینده ویژه اروپا از گفتگوهای صلح نظارت خواهد کرد

Published

on

(Last Updated On: جوزا ۱۴, ۱۴۰۰)

قرار است نماینده ویژه اتحادیه اروپا برای افغانستان به دعوت رییس جمهور غنی و عبدالله عبدالله از بهر نظارت از گفتگو های صلح به دوحه سفر کند.

آقای توماس نیکلوسن که به تازگی ماموریتش را به عنوان نماینده ویژه اتحادیه اروپا برای افغانستان آغاز کرده است می گویدکه طالبان در تلاش رسیدن به قدرت از راه خشونت استند و کشور های منطقه به ویژه از پاکستان باید از نفوذ شان بر طالبان استفاده کرده و روند مذاکرات را سرعت بخشند.

آقای نیکولسن گفته است: “من آرزو دارم که با اعضای مذاکره کننده هر دو تیم در دوحه بحث داشته باشم تا موقف خود را هم بیان کنیم و از آنها هم بشنویم چون ما تنها گفتگو ها صلح را راه دستیابی به صلح می دانیم.”

نمانیده ویژه اتحادیه اروپا برای افغانستان می گوید که ماموریتش برای پشتیبانی و پیشبرد روند صلح افغانستان آغاز کرده است و به زودی به پاکستان سفر میکند و از مقام های این کشور می خواهد که با استفاده از نفوذ شان بر مقام های طالبان گفتگو های صلح افغانستان را تسریع ببخشند.

به گفته وی: ” خشونت ها از یک سال به این سو شدت گرفته است و متاسفانه هر روز جان غیر نظامیان را میگیرد که ما را ودار می سازد که خواهان یک آتش بس سراسری شویم و قبول آتش بس به این معنی است که در مورد مردم و آینده افغانستان فکر مکنید.”

از سوی هم در نشست سه جانبه مجازی که میان وزیران کشور های افغانستان، چین و پاکستان بر گزار شده بود وزارت خارجه افغانستان از اسلام آباد انتظار دارد که گام ها راستین برای اغاز گفتگوهای معنی دار صلح بردارد.

 وزیر خارجه پاکستان درین نشست خروج سربازان خارجی از افغانستان را هم فرصت و هم چالش برای رسیدن به صلح می بیند.

محمود قریشی وزیر خارجه پاکستان میگوید: “به باور ما خروج نیرو های خارجی از افغانستان در حالیکه چالش های جدی را به دنبال خواهد داشت،همچنان یک فرصت بی نظیری را هم برای صلح و ثبات در افغانستان و همچنان بردن این کشور از یک درگیری داخلی به یک صلح دوامدار نیز فراهم خواهد ساخت.”

Trending

خروج از نسخه موبایل