رویداد های اخیر

نهادهای حامی خبرنگاران از عدم دسترسی خبرنگاران به اطلاعات به موقع شاکی‌اند

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

شماری از نهادهای حکومتی از دادن اطلاعات به موقع به خبرنگاران خوداری می‌کنند.

نهادهای حامی خبرنگاران در گرامی‌داشت از روز جهانی حق دسترسی به اطلاعات می‌گویند، در بسیاری موارد حتی خبرنگاران مورد خشونت قرار می‌گیرند. نهم اکتوبر روز جهانی حق دسترسی به اطلاعات می‌باشد، از این روز در افغانستان در حالی تجلیل می‌شود که چالش‌های جدی گریبان‌گیر خبرنگاران در کشور است.

عدم طبقه‌بندی معلومات و نبود بانک اطلاعات در نهادهای حکومتی نیز از موارد دیگری است که هنوز هم در کشور یک چالش جدی در برابر کار خبرنگاری دانسته می‌شوند.

صدیق الله توحید، مسئول دادخواهی کمیته مصونیت خبرنگارن، میگوید: “در برخی از موارد به دلیل تلاش های زیادی که همکاران ما یعنی خبرنگاران و روزنامه نگاران به خاطر کسب اطلاعات می کنند مورد خشونت، اهانت و توهین هم قرار می‌گیرند.”

با آنکه قانون حق دسترسی به اطلاعات پنج سال پیش از سوی رئیس‌‎جمهور کشور، توشیح و به اجرا گذاشته شد، اما نهادهای حامی خبرنگاران از عدم تطبیق این قانون شاکی اند و می‌گویند که در بیشتر موارد نهادهای حکومتی از دادن اطلاعات به موقع ابا میورزند.

با این حال، حکومت نیز تائید می‌کند که دسترسی خبرنگاران به اطلاعات بسیار محدود است و این چالش باید حل شود.

خبرنگاران نیز خواهان آن اند تا حکومت مشکل نبود دسترسی به اطلاعات رسیده‌گی جدی کند.

این در حالی است حکومت بارها وعده داده است که حق دسترسی به اطلاعات را به ویژه به خبرنگاران ساده می سازد اما این حرف تا کنون به کرسی ننشسته است.

گزارشگر: ادریس قادری

Trending

خروج از نسخه موبایل