Connect with us

رویداد های اخیر

نهادهای دولتی ۱.۵ میلیارد افغانی از شرکت برشنا مقروض هستند

منتشر شده

در

(Last Updated On: )

مسوولان شرکت برشنا روز سه‌شنبه (۱۸ثور) در نشست خبری حضور یافته و دست‌آورها و کارکردها این شرکت در سال ۱۴۰۲ را با مردم شریک ساخته می‌گویند که نهادهای دولتی ۱.۵میلیارد افغانی از این شرکت مقروض هستند و قرار است این مبلغ را در سال جاری پرداخت نمایند.

به گفته مسوولان در سال گذشته بیش از ۳۷ میلیارد افغانی عواید از بابت صرفیه برق داشته اند.

از سویی هم، این شرکت در سال گذشته بیش از ۱۰۰ پروژه را در بخش تولید برق به ارزش ۳ میلیارد افغانی تطبیق کرده اند و بر اساس پلان پنج ساله باید افغانستان از وابستگی به برق وارداتی رهایی یابد.

مسوولان این شرکت می‌افزایند که در سال ۱۴۰۲ هجری خورشیدی بیش از ۳۷ میلیارد افغانی عواید داشته اند که بخش از این عواید به کشورهای که از ان برق وارد می‌کنند پرداخت شده و به ارزش سه میلیارد افغانی هم بیش از ۱۰۰ پروژه تولید برق را تطبیق کرده اند.

این مسوولان هم‌چنان می‌گویند که در کار پروژه کاسا ۱۰۰۰ نیز پیشرفت هایی وجود دارد، و پول برق به کشورهای صادرکننده نیز پرداخت شده است. این شرکت هم‌چنان تلاش می‌کند تا برق مورد نیاز را تا چند سال دیگر از منابع داخلی تأمین کند.

این مسوولان می‌افزایند که کار برخی پروژه‌های نیمه کاره آغاز شده و ظرفیت تولید برق نیز در کشور بلند رفته است.

بازسازی سب استیشن ولسوالی چمتال ولایت بلخ با هزینه ۶۸ میلیون افغانی، آغاز کار انتقال لین برق ۵۰۰ کیلوولت شبرغان -دشت الوان، آغاز کار انتقال لین برق ۲۲۰ کیلوولت از ارغندی کابل تا غزنی و دیزاین سب استیشن نورالجهاد از دیگر دست‌آوردهای این شرکت می باشد.

رویداد های اخیر

هزینه تعرفه‌های حمل‌ونقل ریلی ازبکستان-افغانستان ۵۰ درصد کاهش یافته است

Published

on

(Last Updated On: )

مسوولان اداره خط آهن ازبکستان در شهر ترمز آن کشور می‌گویند که هزینه تعرفه‌های حمل‌ونقل ریلی ازبکستان-حیرتان را ۵۰ درصد کاهش داده‌اند.

از این مسیر اموال تاجران از چین، قزاقستان، ازبکستان و برخی دیگر کشورها وارد افغانستان می‌شود. مسوولان خط آهن ازبکستان در شهر ترمز گفته‌اند که به‌منظور ایجاد سهولت و گسترش روابط تجارتی میان دو کشور و حمایت از تاجران افغان تعرقه‌ را تا ۵۰ درصد کاهش داده‌اند.

فرهاد، رئیس خط آهن شهر ترمز در این مورد گفته است: «قبلاً از محموله‌های که از دولت افغانستان می‌آمد، تعرفه‌های مشخص گرفته می‌شد. مثلاً محموله‌های که از طریق پل دوستی وارد می‌شد در بدل یک واگن چهل تُنه ۲۰۰ دالر و در بدل واگن بیست تُنه ۱۰۰ دالر گرفته می‌شد. همینگونه در گمرک نیز بر اساس خدمات مختلف مبالغ مختلف باید پرداخت میشد، اما اکنون همه پرداخت‌ها تا پنجصد دالر تا آخر سال معاف شده است.»

در همین ‌حال، تاجران در بلخ نیز از این اقدام ازبکستان و ایجاد سهولت‌ها در بخش حمل‌ونقل ریلی استقبال می‌کنند و از امارت اسلامی نیز خواستار ایجاد سهولت‌های بیشتر هستند‌.

از سویی هم، مسوولان خط آهن ولایت بلخ نیز می‌گویند که برای افزایش انتقالات آنان نیز درپی فراهم‌کردن سهولت‌ها هستند تا روند انتقال کالاها به صورت منظم انجام شود.

این در حالی است که تلاش‌ها برای آغاز کار عملی خط آهن افغان-ترانس نیز جریان دارد؛ خطی که از ازبکستان شروع و به پاکستان ختم می‌شود.

Continue Reading

رویداد های اخیر

ترکیه توافق‌نامه معافیت ویزه دیپلوماتیک با افغانستان را تعلیق کرد

Published

on

(Last Updated On: )

ترکیه در بیانیه‌ای اعلام کرده که توافق‌نامه معافیت ویزه دیپلوماتیک میان آن کشور و افغانستان لغو شده است.

با لغو این توافق‌نامه، مقام‌های ترکیه و امارت اسلامی برای ورود متقابل به افغانستان و ترکیه مجبورند، پروسه دریافت ویزه را طی کنند.

براساس بیانیه دفتر ریاست‌جمهوری ترکیه که امروز (چهارشنبه، ۹ جوزا) منتشر شد، این تصمیم با امضای رجب طیب اردوغان، رئیس ‌جمهور ترکیه پس از دوازدهم جوزای ماه جاری اجرا می‌شود.

ترکیه این تصمیم را براساس ماده سوم فرمان شماره ۹ ریاست‌جمهوری آن کشور اتخاذ کرده است.

Continue Reading

رویداد های اخیر

کربی حمله اسرائيل بر رفح را با بمباران امریکا در افغانستان و عراق تشبیه کرد

Published

on

(Last Updated On: )

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید حمله هوایی اسرائيل بر شهر رفح در جنوب نوارغزه که منجر به کشته‌شدن غیرنظامیان شد را با بمباران هوایی امریکا در افغانستان و عراق تشبیه کرده است.

بر بنیاد گزارش نیویارک پست، جان کربی در یک نشستی در کاخ سفید در دفاع از حمله‌های اسرائيل بر رفح گفته است که ارتش امریکا نیز عین کار را در افغانستان و عراق انجام داده است.

او در این نشست گفته است: «ما حمله‌های هوایی را در مکان‌هایی مانند عراق و افغانستان انجام داده‌ایم که به طرز غم‌انگیزی باعث تلفات غیرنظامیان شده‌ایم و ایالات متحده به همان شیوه اسرائيل پاسخ داد».

سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید می‌گوید که بمباران‌های ایالات متحده در افغانستان منجر به کشته‌شدن غیرنظامیان شد و در یکی از این حمله‌ها، به طرز «غم‌انگیزی» یک پدر و برخی از فرزندانش را کشته شدند.

آقای کربی افزود: «ما آن را جبران کردیم. از آن درس گرفتیم و رویه‌هایی را برای جلوگیری از تکرار آن وضع کردیم. این همان چیزی است که انتظارات ما در این مورد (از شیوه عملیات اسرائيل بر غزه) خواهد بود».

او در دفاع از اسرائيل همچنین گفته است که ارتش این کشور در حمله روز یک‌شنبه (۲۶ می)، از بمب‌های دقیق استفاده کرده است.

کربی می‌گوید که گروه حماس تایید کرده که دو رهبر ارشد این گروه نیز در این حمله کشته شده‌اند و این نشان می‌دهد که آنان در میان غیرنظامیان پنهان شده‌اند.

این در حالی است که بر بنیاد گزارش الجزیره، در آخرین حمله اسرائيل بر رفح (شب گذشته ۲۸ می)، ۲۱ فلسطینی کشته شده‌اند.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!