خبرهای تازه

آغاز روند ثبت شکایت‌ها در پیوند به پروسه “نام‌نویسی تقویتی” رأی دهنده‌گان

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

کمیسیون رسیده‌گی به شکایت‌های انتخاباتی، هم‌زمان با آغاز روند “نام‌نویسی تقویتی” رأی دهنده‌گان، روند ثبت شکایت‌ها و اعتراض‌ها را نسبت به این پروسه آغاز کرده است.

مسئولان در این کمیسیون با ابراز این مطلب می‌گویند، تا ختم روند “نام‌نویسی تقویتی” شکایت‌ها و اعتراض‌های رأی دهنده‌گان از سوی این نهاد ثبت خواهد شد.

قاسم الیاسی، دبیر این کمیسیون می‌گوید: “۱۸ همین ماه ثبت نام تقویتی آغاز شد همزمان با این برنامه کمیسیون شکایات ماموران خود را در ولایت ها و کابل مکلف به این ساخته تا هرنوع اعتراضات و شکایات از سوی رای دهندگان که مربوط تخلف و تخطی و جرایم می شود ثبت کنند.”

در همین حال، نهادهای ناظر انتخاباتی از بسته بودن مراکز رأی‌دهی و چالش‌های باشنده‌گان مناطق مختلف کشور برای ثبت‌نام شان در این روند نگران اند.

حبیب شینواری، عضو دیده‌بان انتخابات شفاف افغانستان بیان می‌دارد: “تنها یک شخص یک کسی که دهقان است، یک کسی که شخص عام است، آن چطور میتواند بخاطر اصلاح نام خود، از راه دور بیاید به مرکز ولسوالی و نام خود را جستجو کند، در حالیکه آگاهی عامه داده نشده باشد و باز بگویید که این نام من درست است یا نیست. این برنامه ها هیچگاه موثر نیست.”

این در حالی است که چند روزی از آغاز روند “ثبت نام تقویتی” می‌گذرد، بیش‌تر از ۱۳۰۰۰ رأی دهنده خودشان را نام‌نویسی کرده اند. حالا، دیده شود که آیا کمیسیون رسیده‌گی به شکایت‌های انتخاباتی قادر به رسیده‌گی شکایت‌ها و اعتراض‌های مردم نسبت به این روند خواهد بود یا نه.

گزارشگر: دیانا صمدی

Trending

خروج از نسخه موبایل