خبرهای تازه

نهادهای ناظر انتخاباتی نسبت به روند انتخابات مشکوک اند

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۲, ۱۴۰۱)

برخی از نهادهای ناظر انتخاباتی امروز نسبت به موجودیت تهدید بالای مراکز ثبت نام رای دهندگان ابراز نگرانی کرده و نسبت به روند انتخابات اظهار شک کردند.

مسوولان این نهاد های می گویند آمادگی کمیسیون انتخابات برای آغاز روند ثبت نام رای دهندگان که روز شنبه اغاز می شود با مشکل همراه است.

برقراری امنیت، احتمال جعل شناسنامه ها، حاشیه قرار گرفتن مناطق دور دست و روستاها، توزیع نشدن کارتهای ناظران انتخاباتی، و چگونگی مدیریت روند از موارد شک برانگیز برای این نهادها گفته شده اند.

عملی نشدن خواست های نهادهای ناظر و جریان های سیاسی از مورد دیگر درشت است که شک ها را برای آینده روند انتخابات به میان آورده است.

در همین حال معاون کمیسیون انتخابات گفت که روند ثبت نام رای دهندگان با راهکار مناسب آغاز خواهد شد.

معاذالله دولتی، معاون این کمیسیون افزود:”نا امنی یک چالش است و ما انتطار نتایج رای رایزنی نهاد های امنیتی هستیم.”

یوسف رشید، رییس اجرایی نهاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان گفت: “تا اکنون آینده سه هزار مرکز رای دهی روشن نیست که این مراکز با تهدید های بلند ، متوسط و کم مواجه اند.”

از طرف دیگر، نعیم ایوب زاده، رییس اجرایی بنیاد انتخابات شفاف افغانستان اظهار داشت که مشکلات امنیتی هنوز یک چالش جدی برای انتخابات است که باید حل شود.

با این حال، نماینده اتحادیه اروپا تاکید کرد که نظارت از انتخابات یک نیاز جدی است.

پیر مادون، سفیر اتحادیه اروپا در افغانستان در این مورد گفت: “ما برای انتخابات مجلس نمایندګان و شورای ولایتی حدود پنجاه میلیون دالر کمک می کنیم و در مورد نظارت از انتخابات امنیت یک چالش است و ناظرین ما در ساحات امن به ویژه کابل حضور خواهند یافت.”

براساس تاریخ تعین شده، قرار است تا هشت ماه دیگر شهروندان کشور باردیگر به پای صندوق‌های رای‌دهی بروند و نمایندهای دلخواه شان را به مجلس نمایندگان و شورای های ولسوالی‌ها، بفرستند.

اما آنچه که درحال حاضر سبب نگرانی مردم ونهادهای ناظر شده است، نبود برنامه لازم عملیاتی برای برگزاری انتخابات از سوی کمیسیون مستقل انتخابات گفته می شود .

Trending

خروج از نسخه موبایل