رویداد های اخیر

نواز شریف از سمت اش استعفا کرد

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۲, ۱۴۰۱)

محمد نواز شریف، نخست وزیر پاکستان یکبار دیگر بدون انکه زمان حکومت اش به پایان برسد، از وظیفه اش عزل گردید.

دادگاه عالی پاکستان او را به جرم اختلاس و ثروت‏اندوزی نزدیکانش مجرم شناخت و حکم داد که حضور اش در دولت این کشور دیگر جایز نیست.

دادگاه همچنین شروع تحقیقات جرمی علیه شریف و خانواده اش را صادر کرده است.

پس از این حکم، یکی از سخنگویان دفتر نخست وزیری پاکستان اعلام کرد که نواز شریف از مقام اش استعفاء داده است.

مریم اورنگ زیب، وزیر معلومات و نشرات پاکستان گفته است: “محمد نواز شریف یک حقیقت و یک تاریخ است. هیچ کس در هیچ مقامی نمی تواند وی را از انجام خدمت به ملت پاکستان باز دارد.”

سال گذشته، در پی فاش شدن اسناد موسوم به پانامه، اعضای خانواده نواز شریف متهم شدند که با استفاده از قدرت، املاکی را در لندن و سایر نقاط جهان خریده اند و ثروت هنگفت به دست آورده اند.

دادگاه عالی همچنان اسحاق دار وزیر مالیه پاکستان را نیز بخاطر همدستی با نواز شریف سلب صلاحیت کرده است.

مردم پاکستان که با تغییر و تبدیل ها در صف مقام های ملکی این کشور عادت کرده اند، این حکم دادگاه را می پذیرند:

عبدالمجید، باشنده شهر اسلام آباد می گوید: “هر آنچه که دادگاه عالی حکم کند، فیصله مناسب خواهد بود. مردم پاکستان این را درک می کنند. پس هر آنچه که حکم دادگاه باشد مردم پاکستان آنرا می پذیرند.”

نواز شریف برای اولین بار در سال 1990 به حیث نخست وزیر پاکستان انتخاب شد اما غلام اسحق خان، رئیس جمهور وقت پاکستان او را متهم به فساد کرد و پس از سه سال جدال، دادگاه حکم داد که هر دو از مقام های شان کنار بروند.

در دور دوم نخست وزیری پاکستان، نواز شریف جنرال کرامت را از ریاست ارتش عزل کرد و به جای او پرویز مشرف را گماشت. اما در سال 1999 زمانی که میخواست مشرف را نیز عزل کند، او با یک کودتا نواز شریف را به عربستان سعودی تبعید کرد و خود سکان هدایت کل کشور را گرفت.

در انتخابات 2013 حزب مسلم لیگ شاخه نواز شریف یک ایتلاف را تشکیل داد و در نتیجه ان نواز شریف به حیث نخست وزیر پاکستان انتخاب شد.

این در حالی است که تا کنون در پاکستان هیچ نخست‌وزیر غیرنظامی نتوانسته است دوره پنح ساله نخست‌وزیری را تکمیل کند.

گزارشگر: وارث نایل

Trending

خروج از نسخه موبایل