تجارت

نورالدین عزیزی: میزان صادرات به دو میلیارد دالر امریکایی رسیده است

Published

on

(Last Updated On: اسد ۴, ۱۴۰۲)

سرپرست وزارت صنعت و تجارت امروز (چهارنشبه، ۴ اسد) در چارچوب برنامه حسابدهی دولت به ملت گزارش یک ساله این وزارت را ارائه نموده و گفته است که میزان صادرات در کشور به دو میلیارد دالر امریکایی رسیده است.

به گفته نورالدین عزیزی، هشتاد درصد شرکت‌ها در کشور فعال شده است. وی می‌افزاید که پشتیبانی قاطع از صنعت صورت گرفته و فرصت‌ها برای صنعت‌کاران در کشور ایجاد شده است.

آقای عزیزی گفته است که مالیات انتفاعی از ۴ درصد کاهش یافته و مالیات موضوعی ۷ درصد معاف شده است.

سرپرست این وزارت می‌گوید که برنامه‌های این وزارت تمرکز بالای پیشنهاد طرح و ترویج استفاده از تولیدات داخلی بوده است.

نورالدین عزیزی، سرپرست وزارت صنعت وتجارت می‌گوید که:«تصامیم همه‌جانبه و درست جهت حمایت از صنعت در کمیته تعرفه، یعنی کمیته تعرفه ما مکمل صنعت محور است، حمایت از صنعت افغانستان می‌شود. در گذشته اگر به واردات اهمیت داده می‌شد، اما امروز به صنعت افغانستان خیلی اهمیت داده شده است.»

سرپرست وزارت صنعت از ایجاد کمیته بنادر به خاطر جلوگیری از قاچاق، فرار سرمایه و قاچاق دالر خبر می‌دهد و می‌گوید که قرار است این کمیته در سال جاری ایجاد شود. به گفته او برق صنعت‌کاران در هلمند و کندهار ۲۴ ساعته شده است که پیش از این صنعت‌کاران در کندهار بدون برق بودند.

آقای عزیزی می‌گوید که:«با در نظر داشت پالیسی اقتصادی امارت اسلامی افغانستان این وزارت در سکتور تجارت نیز برنامه‌های متعدد و مناسب را به‌منظور افزایش صادرات، افزایش ترانزیت، تنظیم بازار، بهبود بلانس تجارتی، برگزاری نمایشگاه‌ها و به راه انداختن دیپلوماسی فعال تجارتی به سطح منطقه را تطبیق نموده است.»

آقای عزیزی می‌گوید پنجاه شرکت بزرگ در کشور تازه ایجاد شده است. به گفته وی این وزارت برنامه دارد تا در سال روان در پنج ولایت کشور زون‌های صادراتی ایجاد کند.

این وزارت در سال روان ۶۲۶۳ جواز توزیع کرده است که از میان یکهزار جواز آن به زنان توزیع شده است.

Trending

خروج از نسخه موبایل