1393انتخابات

نور محمد نور: عاملان تقلب های انتخاباتی به څارنوالی معرفی خواهد شد

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

مسوولان در کمیسیون مستقل انتخابات گفته اند که همزمان با نشر نتیجه نهایی انتخابات ریاست جمهوری، عاملان تقلب و تخطی نیز به مردم معرفی خواهند شد.

به گفته ی سخنگوی این کمیسیون، کارمندان کمیسیون مستقل انتخابات که متهم به تقلب هستند مجازات خواهند شد و حکومت نیز باید مقامات دخیل در تقلب ها را مجازات کند.

نور محمد نور سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات گفت:” ما مدارک، ثبوت و شواهد را جمع آوری میکنیم اگر پس از بررسی اتهام به کارمندان کمیسیون مستقل انتخابات مبنی بر دست داشتن در تقلب انتخاباتی بالای شان ثابت شود، آنان را به فهرست سیاه و به نهاد های عدلی وقضایی معرفی خواهیم کرد”.

در همین حال وی از حکومت نیز خواست تا عاملان تقلب های انتخاباتی را مجازات کند.

کار رسیدگی به شکایت های انتخاباتی همچنان جریان دارد، اما با عاملان تقلب های انتخاباتی که به نوعی انتخابات را به چالش کشیده اند چی برخوردی باید شود؟

کمیسیون رسیدگی به شکایت های انتخاباتی نیز در خواست رسیدگی همه جانبه به پرونده های عاملان تقلب ها و تخطی های انتخاباتی  را دارد. مسوولان در این کمیسیون گفتند که بیشتر پرونده های شکایات انتخاباتی پرونده های جزایست که باید به څارنوالی راجع شوند.

درهمین حال جانداد سپین غر رئیس بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان به این باور است که اگر به تقلب ها و مجازات عاملان توجه جدی نشود پروسه نظم پیدا نمیکند و مردم در مورد روند های دموکراتیک به ویژه انتخابات بی اعتماد میشوند.

حبیبه دانش عضو مجلس نمایندگان گفت:” اقدام قانونی علیه کسانیکه عاملین تقلب در انتخابات است باید تطبیق شود. بدلیل اینکه چی تضمینی وجود دارد که در دور دوم انتخابات هم تقلب صورت نمیگیرد”.

این درحالیست که شماری از آگاهان نیز به این باور اند که اگر عاملان تقلب های انتخاباتی مجازات نشوند دور دوم انتخابات با تقلب های گسترده همراه خواهد بود.

Trending

خروج از نسخه موبایل