صحت

نگرانی‌ها از وضعیت صحی کودکان افغان

Published

on

(Last Updated On: دلو ۱۲, ۱۴۰۰)

سازمان محافظت از کودکان از افزایش مرگ و میر کودکان ناشی از امراض مختلف به ویژه مریضی سینه‌ بغل و سوء تغذیه در افغانستان ابراز نگرانی کرده است.

این سازمان در گزارشی گفته “در جریان ماه گذشته میلادی، ۱۳۵ کودک در اثر بیماری‌ سینه ‌بغل جان باخته اند. بررسی‌های ما نشان می ‌دهد که در ماه دسمبر ۲۰۲۱ میلادی، بیش از نیمی از خانواده‌ها در بخش‌های از افغانستان  به مراقبت‌های صحی دسترسی پیدا نکرده اند.”

فقر، تنگدستی و هوای سرد زمستان برای خانواده‌های بی بضاعت در کنار مشکلات اقتصادی باعث مشکلات صحی نیز شده است.

بیشترین مریضداران از امکانات شفاخانه‌های دولتی شکایت میکنند.

بی بی حلیمه، مریضدار، در این باره گفت:” از سبب فقر و بیچاره‌گی از ولایت غزنی آمدیم کابل و طفل ما از چند ماه به این سو با سوء تغذیه رو برو شده است. از غذا نخوردن و مشکلات که ما در آنجا داریم زنده‌گی ما پر از درد است. “

جمعه خان، مریضدار دیگر در این باره گفت:”ما در این جا مریض داریم و مشکلات ما این است که داکتران هم با امکانات که دارد رسید‌ه‌گی صورت نمیگیرد و زندگی ما هم از لحاظ اقتصادی با مشکلات جدی روبرو است. “

در همین حال مسوولان امارت اسلامی میگویند که فقر و بیچاره‌گی از ده سال بدینسو در کشور وجود دارد. اما سکتور صحت در تلاش است تا به این  مشکلات رسیده‌گی شود.

عبدالباری عمر، معین وزارت صحت، در این باره گفت:” در ۵ ما ه گذشته این آمار بلند نرفته است باید و اگر داشتن سوی تغذیه در سال ۲۰۱۹ صورت گرفته است و از ده سال بدینسو مشکلات در کشور ما وجود دارد و ما در تلاش از بین بردن این مشکل استیم.”

با روی کار آمدن امارت اسلامی سازمان صحی جهان و دیگر نهادهای ناظر از وضعیت افغانستان گزارش کرده است که نظام صحی در افغانستان در حال نابودی است.

Trending

خروج از نسخه موبایل