Connect with us

رویداد های اخیر

نگرانی‌ مقام‌های افغان از تلاش‌های امریکا برای تسریع روند صلح

منتشر شده

در

(Last Updated On: حوت ۲۴, ۱۳۹۹)

روزنامه واشنگتن پوست به نقل از مقام‌های افغان گزارش کرده است که فشار امریکا برای رسیدن به یک راه سیاسی در افغانستان شاید نتیجه معکوس دهد.

این گزارش میگوید که این فشار گفتگوهای صلح را بن بست مواجه میکند، حکومت منتخب افغان را تعضیف میکند و افغانستان را به عمق خشونت‌ها روبرو میکند.

بر اساس این گزارش امریکا تلاش میکند تا بر تیم‌های مذاکراتی حکومت و طالبان فشار اعظمی وارد کند تا در چند هفته به راه حل سیاسی دست یابند.

این گزارش افزوده است که مقام‌های افغان نگران استند که خروج زودهنگام نیروهای خارجی از افغانستان باعث تکرار اشتباهات دهه ۹۰ خواهد شد.

یک مقام‌ افغانی به شرط افشا نشدن نام اش به واشنگتن پوست گفته است که سطح کنونی خشونت‌ها و توقف گفتگوهای میان حکومت و طالبان در دوحه برای شان قابل قبول نیست و همچنان با پالیسی بایدن که میخواهد روند صلح را سرعت ببخشد موافق نیست.

او در این باره گفته است که ” عواقب این سقوط دولت، نابودی ناگهانی و شدید شدن جنگ داخلی خواهد بود.”

او افزوده است که” حقیقت که در گذشته اتقاف افتاد، شاید دوباره اتفاق بیافتند.”

این مقام‎ افزوده است که تلاش کنونی امریکا که میخواهد روند صلح را سرعت ببخشد باعث تضعیت ارتش کشور میشود.

وی با اشاره به جنگ‌های داخلی دوران مجاهدین گفت که مجاهدین پس از سقوط حکومت نجیب الله میان خود جنگ‌های داخلی را آغاز کردند و در ادامه افزود که از بازگشت چنین وقت به هزینه نیروهای افغان نگران است.

نشانه‌های تسریع روند صلح افغانستان

واشنگتن پوست میگوید که امریکا میخواهد روند صلح افغانستان را سرعت ببخشد اما نشانه‌های وجود دارد که آن کشور حضور نظامی خود را در افغانستان تمدید کند.

امریکا میگوید که تصمیم نهایی در باره خروج سربازان امریکایی از افغانستان اخذ نشده است.

سخنگوی رییس جمهورغنی در یک مصاحبه با واشنگتن پوست گزارش‌های را رد کرده است که رییس جمهور غنی تحت یک فشار قوی برای رسیدن به صلح قرار دارد.

فاطمه مورچل، معاون سخنگوی رییس جمهور در این باره گفت:” اگر فشار وجود داشته باشد آن فشار از طرف مردم افغانستان است که هر روز ترور میشوند.”

طالبان نیز گفته است که تغیر در رویکرد امریکا بر گفتگوهای میان افغان‌ها تاثیر نخواهد کرد.

محمد نعیم، سخنگوی گروه طالبان، در این باره گفته است که ” فشار از طرف امریکا هیچ نتیجه نمی دهد. ما میدانیم که آنها در ۲۰ سال گذشته از فشارهای زیادی استفاده کرده است.”

نعیم به واشنگتن پوست گفته است که این گروه باور دارد که امریکا توافقنامه صلح را عملی میکند.

نعیم همچنان هشدار داده است که اگر این توافقنامه عملی نشود مسوولیت آن به دوش امریکا خواهد بود.

اما مقام‌های امریکایی بر تسریع روند صلح افغانستان تاکید میکند.

امریکایی‌ها باور دارند که برای رسیدن به یک راه حل سیاسی روند صلح افغانستان باید سرعت بخشیده شود.

این مقام‌ امریکایی گفته است که” بدیل این راه زیاد خطرناک خواهد بود.”

این در حالی است که انتونی بلینکن وزیر امور خارجه امریکا در یک نامه به رییس جمهور غنی، رییس شورای مصالحه ملی و طالبان از تشکیل حکومت موقت سخن گفته است.

یک مقام افغان در باره نامه امریکا به رییس جمهور غنی گفته است که لحن این نامه قابل پیشبینی نبود و خواست‌های امریکا نیز تحمیل نخواهد شد.

قبل از این حکومت  افغان از امریکا خواسته بود تا توافقنامه دوحه را بررسی جدی کنند.

فاطمه گیلانی، عضو هیات مذاکره کننده جمهوری اسلامی افغانستان، به واشنگتن پوست گفته است که “حکومت غنی در باره بررسی توافقنامه امریکا و طالبان منتظر یک معجزه از سوی امریکا بود.”

گیلانی همچنان افزوده است که رهبران افغان از فشار امریکا نگران نستند.

گیلانی افزوده است که این نامه امریکا به رییس جهمور غنی یک هشدار برای متحد شدن افغان‌ها است.

این گزارش همچنان افزوده است که واکنش‌ها به نامه وزیر خارجه امریکا در کابل نیز منفی به نظر میرسد و در آن نشانه از چراغ سبز وجود ندارد.

این گزارش می افزاید که عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه ملی، از طرح جدید امریکا استقبال کرده است.

مجیب الرحمن رحیمی، سخنگوی عبدالله در این باره میگوید:” این یک نقطه مثبت است برای تقویت گفتگوهای میان افغان‌ها و روند صلح است. ما این اقدام را گام برای بی ثباتی افغانستان نمی دانیم بل یک گام برای پیشرفت میدانیم.”

این در حالی است که تقریبا دو پیش زلمی خلیلزاد، فرستاده ویژه امریکا برای صلح افغانستان، پیشنهاد حکومت موقت را با رییس جمهور غنی، عبدالله عبدالله و دیگر سیاسیون شریک کرد اما تاکنون در مورد آن تصمیم گرفته نشده است.

رویداد های اخیر

پولیس کابل: همایون افغان به‌ دلیل نشر بدون اجازه مصاحبه یک خانم احضار شد

Published

on

(Last Updated On: حمل ۱۰, ۱۴۰۳)

پس از نشر خبر بازداشت همایون افغان، یوتیوبر معروف از سوی امارت اسلامی، سخنگوی قوماندانی امنیه کابل گفته است که از وی‌ شکایت شده بود.

خالد زدران روز جمعه (۱۰ حمل) در شبکه ایکس گفته است که افغان در یک‌ گزارشش با زن کهن‌سال مصاحبه کرده و بدون اجازه آن را به نشر سپرده بود.

زدران افزوده است که: «پس از نشر آن مصاحبه، خانواده زن مصاحبه‌شونده از وی به حوزه مربوطه شکایت نموده و حوزه بنا بر مسوولیت خود وی را احضار کرد.»

آقای زدران از مردم خواسته است تا از نشر شایعات در مورد این موضوع خودداری کنند.

Continue Reading

رویداد های اخیر

قرارداد ساخت آخرین بخش راه آهن خواف – هرات به‌ارزش ۵۳ میلیون دالر امضا شد

Published

on

(Last Updated On: حمل ۱۰, ۱۴۰۳)

دفتر معاونیت اقتصادی رئیس‌الوزرا خبر داده است که قرارداد ساخت فاز دوم قطعه چهارم راه‌آهن خواف – هرات به ارزش ۵۳ میلیون دالر با شرکت «گاما گروپ» امضا شد.

این بخش پروژه ۴۷ کیلومتر طول دارد و آخرین قسمت راه آهن خواف – هرات میان افغانستان و ایران است که از رباط پریان هرات آغاز و تا میدان هوایی و شهرک صنعتی این ولایت ادامه دارد.

دفتر معاونیت اقتصادی رئیس‌الوزرا در خبرنامه‌ای نوشته است که قرارداد ساخت این قسمت پروژه با حضور ملا عبدالغنی برادر، معاون اقتصادی ریاست الوزرا پنجشنبه میان اداره خط آهن افغانستان و شرکت گاما گروپ امضا شد.

بر بنیاد خبرنامه، قرار است تا حدود دو سال دیگر کار این پروژه به‌گونه معیاری تکمیل و به بهره برداری سپرده شود.

خبرنامه افزوده است که با تکمیل این قسمت پروژه اتصال منطقه‌ای خواف – هرات، افغانستان به بنادر مهم بحری ایران وصل می‌شود و از طریق شبکه راه آهن ترکیه به اروپا دسترسی پیدا خواهد کرد.

شرکت جهانی ساختمانی و تجارتی گاما در سراسر اروپا و آسیا در چندین بخش از جمله ساخت و ساز، انرژی تجدیدپذیر، انتقال برق، معدن و خط‌ آهن فعالیت می‌کند.

Continue Reading

رویداد های اخیر

امریکا: امارت اسلامی به تعهدات خود در زمینه مبارزه با تروریزم عمل کند

Published

on

(Last Updated On: حمل ۱۰, ۱۴۰۳)

وزارت امور خارجه ایالات متحده تاکید کرده است که واشنگتن نمی‌گذارد افغانستان دوباره به مرکز تروریزم تبدیل شود.

متیو میلر، سخنگوی این وزارت در یک نشست خبری پنجشنبه گفت: «ما متعهد هستیم تا اطمینان حاصل کنیم که افغانستان دیگر هرگز نمی‌تواند مرکز تروریزم باشد، و همچنان از طالبان (امارت اسلامی افغانستان) می‌خواهیم تا به تمام تعهدات ضد تروریزم خود در قبال جامعه بین‌المللی عمل کنند».

وی تاکید کرد که این مسوولیت امارت اسلامی است تا نگذارد گروه‌های تروریستی مانند القاعده و داعش در افغانستان پناهگاه داشته باشند.

میلر همچنین به متحدان ایالات متحده اطمینان داد که واشنگتن از نزدیک تحولات افغانستان را زیر نظر دارد و آماده مقابله با هر گونه تهدیدی است که ممکن از منطقه ظهور کند.

میلر گفت: «ایالات متحده در برابر تهدید در حال تحول گروه‌های تروریستی، از جمله داعش شاخه خراسان هوشیار است و از زمان روی کار آمدن جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا سه سال پیش، تمرکز تزلزل‌ناپذیری بر تروریزم دارد.»

وی افزود که ایالات متحده «هم به صورت یکجانبه و هم با شرکای خود برای از بین بردن موفقیت آمیز تهدیدات در سراسر جهان و تضعیف داعش» کار می‌کند.

میلر تصریح کرد: «ما به کار خود ادامه خواهیم داد تا داعش را در قبال اقداماتش پاسخگو قرار دهیم و از حملات تروریستی علیه ایالات متحده و دیگر کشورهای غربی جلوگیری کنیم.»

این در حالیست که امارت اسلامی بارها تاکید کرده که نمی‌گذارد از خاک افغانستان علیه کشور دیگری استفاده شود.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!