اخبار ساحوی

نگرانی از وضعیت حقوق بشری در افغانستان

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

نمایندگی اتحادیه اروپا و کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، وضعیت حقوق بشری شهروندان افغان را هنوز هم نگران کننده می خوانند.

کشتار غیر نظامیان، تجاوز جنسی، ازدواج های اجباری، روسپی گری اجباری، آزار و اذیت توسط شوهر و خانواده شوهر از مصادیق عمده خشونت به ویژه خشونت علیه زنان می باشند.

ازدواج های زیر سن، شکنجه، تجاوزجنسی ، محروم بودن از حق آموزش و کار های اجباری نیز مسایلی اند که کودکان افغانستان را همه روزه تهدید میکنند.

نماینده اتحادیه اروپا میگوید، با آنکه تلاش ها برای کاهش خشونت صورت گرفته  اما هنوز هم این پدیده شهروندان افغانستان را رنج می دهند.

ویگداس اوشاتسکس نماینده ویژه رییس اتحادیه اروپا در افغانستان گفت: ” برای آنکه ما برای حقوق بشر به  ویژه حقوق زنان و دختران متعهد بمانیم باید روز مبارزه با خشونت علیه زنان را ازیاد نبریم. با وجود تلاش های دولت افغانستان، جامعه ی مدنی و  جامعه ی جهانی، افغانستان اکنون هم در سطح دنیا نا امن ترین جای برای زنان می باشد”.

کمیسیون حقوق بشر افغانستان نیز از افزایش خشونت در این کشور نگران است ، نگرانی که از سوی مقامات حکومتی مهر تایید گذاشته میشود.

دکتر سیما سمر رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان گفت که برای تامین حقوق بشر در کشور چالش های جدی وجود دارد و برای جلوگیری از نقض حقوق بشر به تلاش های بیشتری نیاز است.

در همین حال دکتر رنگین داد فر اسپنتا مشاور امنیت ملی ریاست جمهوری افغانستان نیز وضعیت حقوق بشری در کشور را نگران کننده می خواند و می گوید که به رغم تمامی تلاش ها، هنوز هم چالش های جدی در این زمینه وجود دارد.

Trending

خروج از نسخه موبایل