صحت

نگرانی سازمان ملل از وضعیت کودکان مبتلا به سوء تغذیه در افغانستان

Published

on

(Last Updated On: حمل ۹, ۱۴۰۱)

سازمان ملل متحد از وضعیت کودکان مبتلا به سوء تغذیه در افغانستان ابراز نگرانی کرده است.

معاون سرمنشی سازمان ملل در امور کمک‌های بشری در افغانستان گفته است ممکن تعداد زیادی این کودکان جان خود را از دست بدهند.

وزارت صحت عامه میپذیرد که میزان مبتلایان به سو تغذیه بلند است و در ۲۸ ولایت سوء تغذیه حاد وجود دارد که در مجموع ۳.۵ میلیون کودک در افغانستان به حمایت‌های غذایی نیاز شدید دارند.

معاون سر منشی سازمان ملل در سفرش به کابل در رشته تویت‌های از وضعیت اطفال مبتلا به سوء تغذیه به شدت ابراز نگرانی کرده است.

این مقام سازمان ملل که از شفاخانه صحت طفل اندراگاندی دیدن کرده گفته است که ممکن از شماری از مبتلایان جان بدهند.

مارتین گریفیتس، معاون سرمنشی سازمان ملل متحد در امور کمک‌های بشری می‌گوید که:” از دیدن چند طفل بیمار به اندازۀ متاثر شدم که نمیتوان با کلمات بیان کنم مسئولان شفاخانه به من گفتند تنها دیروز سه طفل نوزاد در اثر بیماری سوء تغذیه جان باختند و این واقعن نگران کننده است”.

وزارت صحت عامه میپذیرد که میزان مبتلایان به سوء تغذیه بلند است و در ۲۸ ولایت سو تغذیه حاد وجود دارد که در مجموع ۳.۵میلیون کودک در افغانستان به حمایت‌های غذایی نیاز شدید دارند.

جاویدهژیر، سخنگوی وزارت صحت می‌گوید که:” بلی در سال ۲۰۲۲ تا حالی شمار مبتلایان به سوی تغذیه بیشتر شده است و در کنار مشکلات فقرو بیچاره گی بیماری‌های سرخکان و غیره باعث سوی تغذیه میشود .”

سوء تغذیه بدترین دشمن سلامت کودکان به شمار می‌ رود داکتران هم دلیل اصلی سوی تغذیه را فقر، نبود امینت غذایی در ضمن بی‌‌اشتهایی و بیماری‌‌های مهلک مانند اسهالات دوامدار سینه‌ وبغل هم باعث سو تغذیه می‌شود.

محمد حسیب رحیمزی وردگ، رییس شفاخانه صحت طفل می‌گوید که:” فقر و بیچاره‌گی درافغانستان ازعوامل اصلی سوی تعذیه در افغانستان میباشد مردم ما از بیچاره‌گی و نداشتن عذا به این بیماری میرسند. “

این درحالی است که پیش از این بارها نهادهای بین‌المللی هشدار داده بودند که نظام صحی افغانستان با مشکلات جدی روبه رو است و باید برای نجات آن جامعه جهانی دست به کار شود

Trending

خروج از نسخه موبایل