Connect with us

رویداد های اخیر

نگرانی سیگار از آینده‌ افغانستان پس از خروج نیروهای خارجی

منتشر شده

در

(Last Updated On: حوت ۲۷, ۱۳۹۹)

بازرس ویژه امریکا برای بازسازی افغانستان یا سیگار امروز( چهارشنبه، ۲۷ حوت) گفته است که پس از خروج نیروهای امریکایی تا ماه می و قطع  احتمالی کمک‌ها، افغانستان آینده تاریک خواهد داشت.

جان سپکو، بازرس ویژه امریکا، در یک نشست کمیته فرعی امنیت ملی کانگریس امریکا گفته است که  دو خطر متوجه کمک‌های خارجی به افغانستان است.

سپکو در این باره گفته است که ” اگر طرف‌های درگیر جنگ در افغانستان به شرایط که جامعه جهانی وضع کرده است پابند بمانند، به حفظ توافقنامه صلح کمک خواهند کرد. و یا باید کمک‌های دوامدار خارجی به افغانستان ادامه داشته باشد که از سقوط حکومت جلوگیری کند.”

سپکو افزوده است که در صورت خروج زود هنگام نیروهای امریکایی افغانستان متکی به کمک‌های خارجی خواهد بود این کار زمنیه‌ی نفوذ کشورهای دیگر را مساعد خواهد کرد.

بر اساس گفته‌های سپکو بر بنیاد توافقنامه امریکا وطالبان همه نیروهای خارجی بشمول قراردادی‌ها باید تا ماه می افغانستان را ترک کنند.

سپکو افزوده است که ۷هزار این قراردادی‌ها شهروندان امریکایی و ۶۰۰۰ دیگر از کشورهای دیگر جهان استند.

سپکو در این باره گفته است که: ” خروج سربازان حکومت  افغانستان را متضرر خواهد کرد” اما با خروج قراردادیان خارجی نیروهای هوایی افغان ظرفیت پروازها را در یک ماه از دست خواهد داد.”

وی افزوده است که خروج زود هنگام نیروهای امریکایی  به ویژه قطع کمک‌ها شاید باعث سقوط کامل حکومت شود.

سپکو گفته است که طالبان چندین گروه استند و مطابق ذوق خود حرکت میکنند و این گروه نمی‌تواند همه جنگجویان خود را زیر اراده داشته باشد.

او در باره نفوذ چین، روسیه، پاکستان و ایران بعد از روند صلح افغانستان گفته است که این کشورها در تمویل هراس‌افگنان و مقام‌های فاسد افغان نقش تاریخی داشته اند.

او گفته است بعد از روند صلح این کشورها به ویژه ایران و پاکستان در افغانستان نقش خواهد داشت.

سربازن خیالی در افغانستان

همچنان جان سپکو در باره حضور سربازان خیالی در افغانستان گفته است که این مشکل وجود دارد، اما سیگار نتوانسته آن را مستند کند.

او همچنان افزوده است که مقام‌های افغان معاش و غذای سربازان افغان را نیز دزدی می‌کنند، که این کار مورال نیروهای افغان را تضعیف میکند.

وجود فساد در حکومت افغان

جان سپکو گفته است که بررسی‌های آنان نشان میدهد که فساد در هر سطح دولت افغان وجود دارد و در ادامه افزوده است که از معاش سربازان گرفته تا سرقت مواد نفتی فساد صورت می‌گیرد.

سپکو می‌گوید که وجود فساد اداری در میان مقام‌های ارشد افغان و جنگسالاران  به افزایش هراس‌افگنی دامن میزند، زیرا به گفته وی طالبان نیز استدلال میکند که مقام‌ها ارشد افغان در فساد دخیل استند و از مجازات نیز مصوون استند.

درهمین حال، سپکو می‌گوید که دلیل دیپلوماتیک برای تمدید ماموریت نیروهای امریکایی  در افغانستان وجود دارد.

او افزوده که حضور نیروهای امریکایی در میدان نبرد برای تلاش ضد هراس‌افگنی موثر است، در غیر آن امریکا همه دست‌آوردهای دو دهه گذشته را از دست خواهد داد.

وی می‌گوید که بی‌ثباتی بیشتر افغانستان در آینده برای امریکا نیز مشکل کلان خواهد بود.

 سپکو می‌گوید که طالبان نیز کمک‌های خارجی و حذف نام آنها از لیست سیاه را میخواهد.

او گفته است که امریکا برای جلوگیری از ضایع شدن کمک‌هایش باید بر افغانستان در امر مبارزه با فساد اداری شرایط تازه تحمیل کند.

وی گفته است که فساد اداری در افغانستان یک مشکل جدی است و این پدیده بر روند بازسازی افغانستان تاثیر گذاشته است.

او همچنان افزوده است که:” برخی از کمک‌ها امریکا در ۲۰ سال گذشته توسط هراس‌افگنان استفاده شده است.”

سپکو می‌گوید که: ” فساد اداری و مواد مخدر برای زنده ماندن هراس‌افگنان در افغانستان مانند اکسیجن است.”

سپکو گفته است که با وجود پیشرفت‌ها در افغانستان به ویژه در بخش زنان افغانستان نیز برای زنان یک کشور بد بشمار میرود.

این درحالی است  که جوبایدن، رییس جمهور امریکا گفته است که خروج  تمامی نیروهای امریکایی تا ماه می از افغانستان سخت خواهد، اما اگر ماموریت نیروهای امریکایی تمدید شود دراز مدت نخواهد بود.

رویداد های اخیر

نشست سه‌جانبه میان افغانستان، ترکمنستان و قزاقستان برگزار شد

Published

on

(Last Updated On: ثور ۷, ۱۴۰۳)

نشست سه‌جانبه میان هیئت‌های افغانستان، ترکمنستان و قزاقستان در ارتباط به اتصال شمال آسیا به جنوب آسیا و کاهش هزینه‌های ترانزیتی و ترانسپورتی در قلمرو سه کشور در کابل برگزار شد. در این نشست در مورد ایجاد کمیته مشترک تخنیکی برای تداوم گفتگوها نیز توافق صورت گرفت.

وزارت صنعت و تجارت با نشر خبرنامه‌ای نوشته که نشست سه‌جانبه به رهبری نورالدین عزیزی، سرپرست این وزارت، چاکی‌اف، معاون رئیس جمهور ترکمنستان و سریک ژومانگارین، معاون صدراعظم قزاقستان برگزار شده است.

براساس خبرنامه، این نشست در ادامه نشست‌های دوجانبه که میان سه کشور دایر شده بود، برگزار گردیده است.

Continue Reading

رویداد های اخیر

محمد یعقوب مجاهد: در افغانستان هیچ گروه مخرب به شمول داعش حضور فزیکی ندارد

Published

on

(Last Updated On: ثور ۷, ۱۴۰۳)

سرپرست وزارت دفاع ملی گفته است که در افغانستان هیچ گروه مخرب به شمول داعش به شکل فزیکی وجود ندارد و امارت اسلامی هم به کسی اجازه نخواهد داد تا از خاک این کشور تهدیدی به کشورهای منطقه ایجاد شود.

محمد یعقوب مجاهد این مطلب را روز پنجشنبه (۶ ثور) در دیدار با هیاتی از مالیزیا در کابل بیان کرده است.

طبق خبرنامه وزارت دفاع ملی، در این دیدار آقای مجاهد از برخورد نیک‌ مردم و حکومت مالیزیا با مهاجرین افغان در آن کشور و روابط دیرینه آن با افغانستان یادآوری کرده گفت: مالیزیا یک کشور قدرتمند و بزرگ‌ اسلامی است، امیدوارم این رفت و آمدها تقویت گردد.

وی افزود: خوشبختانه با روی کار آمدن امارت اسلامی گلیم اشغال برچیده شد و جنگ به طور کامل در این کشور ختم و امنیت سرتاسری برقرار گردید.

بر بنیاد خبرنامه وزارت دفاع ملی، در این دیدار هیات مالیزیا افغانستان را یک کشور دوست دانسته و ضمن تاکید بر همکاری‌های همه جانبه، اطمینان دادند آنچه که در افغانستان از نزدیک مشاهده نمودند، با مقام‌های کشور شان شریک خواهد شد.

Continue Reading

رویداد های اخیر

اتحادیه اروپا ۱۷ میلیون یورو را برای حمایت از افغان‌های عودت کننده به کشور اختصاص داد

Published

on

(Last Updated On: ثور ۷, ۱۴۰۳)

اتحادیه اروپا توافقنامه‌ای به ارزش ۱۷ میلیون یورو با سازمان بین المللی مهاجرت به‌منظور بهبود دسترسی به خدمات اولیه، افزایش فرصت‌های اقتصادی، و حمایت از افغان‌های بازگشت کننده و جوامع میزبان آنان در افغانستان امضا کرده است.

اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای که روز پنجشنبه منتشر شد، گفت که این برنامه مخصوصاً بر نیازهای زنان و دختران متمرکز است.

در این بیانیه خاطر نشان شده است که از جنوری ۲۰۲۳ تا اپریل ۲۰۲۴، بیش از ۱.۵ میلیون افغان از پاکستان و ایران به کشور شان بازگشته اند.

پیتریس اوستوبز، یک مقام اتحادیه اروپا در جریان مراسم امضای توافقنامه در هرات گفت: «من از سختی‌هایی که عودت کنندگان هنگام اخراج به افغانستان با آن روبه‌رو هستند، متاثر شده ام. در کشوری که از فقر و تغییر اقلیم رنج می‌برد، و در شهری که به تازگی شاهد زلزله های ویرانگر بوده است، این واقعاً یک بحران در بحران است.»

رافایلا یودیچه، شارژدافیر اتحادیه اروپا برای افغانستان گفت که جوامعی که میزبان عودت کنندگان اند باید حمایت شوند.

وی افزود: «مشارکت با سازمان بین المللی مهاجرت دسترسی به خدمات ضروری را تضمین و ازعودت کنندگان افغان و جوامع میزبان آنان محافظت می‌کند. از آنجایی که زنان و دختران ممکن به طور خاص تحت تأثیر قرار گیرند، ما اطمینان حاصل می‌کنیم که همه اعضای جامعه می‌توانند از آن بهره ببرند.»

ماریا مویتا، نماینده سازمان بین‌المللی مهاجرت در افغانستان، گفت: «همکاری مستمر سازمان بین المللی مهاجرت با اتحادیه اروپا در توانمندسازی تیم‌های ما برای رسیدگی به صدها هزار عودت‌کننده افغان و سایر جوامع آسیب‌پذیر در کشور حیاتی بوده است.»

اتحادیه اروپا خاطر نشان کرده است که کمک اخیر، بخشی از یک برنامه پنج ساله است که در سراسر افغانستان و در چهار کشور منطقه اجرا می‌شود.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!