خبرهای تازه

نگرانی مجلس سنا از سقوط معدن لاجورد کران و منجان به دست طالبان

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

با سقوط ولسوالی کران و منجان ولایت بدخشان به دست طالبان، معدن لاجورد واقع در این ولسوالی منبع تمویل برای این گروه گردیده است.

شماری از نماینده‌گان مردم بدخشان در مجلس سنا، با ابراز این مطلب می‌گویند که اگر حکومت برای حفظ منابع زیرزمینی اقدام جدی نکند، پیامدهای ناگواری را به دنبال خواهد داشت.

پس از آن که گروه طالبان به ولسوالی کران و منجان ولایت بدخشان حمله کردند و اداره این ولسوالی را به دست گرفتند، این کار انتقاد اعضای این مجلس را برانگیخته است. آنان می گویند که حال این گروه میتواند معدن لاجوردی که در این ولسوالی قرار دارد  منبع تمویل شان قرار دهند.

کامل بیک حسینی، یک عضو مجلس سنا از بدخشان می‌گوید: “ولسوالی کران و منجان به تصرف مخالفین درآمده و معدن لاجورد در این ولسوالی قرار دارد که طالبان برعلاوه تصرف ولسوالی حالا می‌توانند از معدن لاجورد برای تمویل شان استفاده کنند.”

همچنان، گلالی اکبری، عضو دیگر این مجلس، اظهار می‌دارد: “ولسوالی کران و منجان بدخشان شب گذشته در پی درگیری‌ها و نرسیدن کمک به نیروهای امنیتی به دست طالبان سقوط کرده است و نیروهای امنیتی باید هرچه عاجل برای بازپس‌گیری این ولسوالی اقدام کنند زیرا ولسوالی خاش نیز سقوط خواهد کرد.”

درهمین حال، فضل‌هادی مسم‌لیار، رئیس مجلس سنا، از نهادهای امنیتی می‌خواهد تا عملیات شان را برای بازپس‌گیری این ولسوالی بی درنگ آغاز کنند.

آقای مسلمیار میگوید: “سقوط ولسوالی کران و منجان نگران کننده است و از نهاد های امنیتی می خواهیم تا برای تامین امنیت ولسوالی ها و واپس گیری این ولسوالی اقدام کند در غیر آن چالش ها دراین ولایت بیشتر خواهد شد.”

این در حالی است که گروه طالبان شب گذشته بالای ولسوالی کران و منجان ولایت بدخشان حمله کردند و معدن لاجورد این ولایت را به تصرف خود در آوردند. پیش از این نیز نگرانی‌های وجود داشت که مخالفان مسلح دولت بخش اعظم از مصارف جنگی شان را با استفاده درآمد از معادن کشور به دست می‌آورند. 

گزارشگر: رفیع صدیقی

Trending

خروج از نسخه موبایل