رویداد های اخیر

نگرانی نماینده خاص سازمان ملل از حقوق تحصیلی و آموزشی زنان و دختران افغان

Published

on

(Last Updated On: قوس ۳۰, ۱۴۰۲)

رزا اوتونبایوا، نماینده خاص سرمنشی سازمان ملل متحد برای افغانستان هنگام ارایه گزارش اش از وضعیت افغانستان در نشست شورای امنیت این سازمان از وضعیت حقوق بشری زنان افغان ابراز نگرانی کرده و گفته است باوجودی که حکومت سرپرست می‌گوید کار روی طرح بازگشایی مکاتب و پوهنتون‌ها به روی دختران جریان دارد اما زمان می‌گذرد و یک نسل از تعلیم به عقب می‌ماند.

خانم اوتونبایوا در این مورد گفته است: «وضعیت مکاتب نیز نگران کننده است، جامعه جهانی خواستار لغو ممنوعیت آموزشی و تحصیلی زنان و دختران افغان است. ما خواستار تحصیل همه زنان و دختران از گروه‌های سنی مختلف هستیم هرچند حاکمان این کشور می‌گویند که تلاش می‌کنند شرایط را فراهم سازند، زمان می‌گذرد و یک نسل از تعلیم به دور می‌ماند.»

رابرت وود، معاون نماینده امریکا در سازمان ملل نیز در این نشست تعامل کشورش را مشروط به تغییر سیاست امارت اسلامی در برابر زنان عنوان کرده است.

آقای وود گفته است: «تا زمانی که دسترسی زنان به آموزش واقعی، کار و زندگی اجتماعی مهیا نشود، امریکا روابط عادی با طالبان (امارت اسلامی) را مد نظر نخواهد گرفت.»

با این حال، ذبیح الله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامی این ادعاها درباره نقض حقوق بشری به ویژه حقوق زنان را رد کرده و می‌گوید که در چهارچوب شریعت اسلامی حقوق زنان تأمین شده و در بخش‌های دیگر هم کار جریان دارد.

نمایندگان خاص امریکا در امور افغانستان همچنان در این نشست گفتند که باید زمینه تعلیم برای دختران افغان فراهم شود زیرا ممنوعیت بر تعلیم یک عمل غیر قابل دفاع است.

Trending

خروج از نسخه موبایل