خبرهای تازه

نگرانی ها از خشونت علیه خبرنگاران در افغانستان

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۲, ۱۴۰۱)

سازمان ملل متحد می گوید تهدید ها در برابر خبرنگاران افغانستان به حدی بلند است که خبرنگاران در زمان ثبت پرونده های خشونت حتا از نام خود ابا می ورزند.

خشونت علیه خبرنگاران پدیده ای ایست که همواره نگرانی های نهاد های مدافع حقوق خبرنگاران را در پی داشته است .

تدامیچی یاماموتو، نماینده سازمان ملل در افغانستان میگوید، ” تهدید ها در افغانستان در برابر خبرنگاران به حد بلند است که خبرنگاران حتا در زمان ثبت خشونت ها از نام شان ابا می ورزند و دست به خود سانسوری می زنند “.

در همین حال فدراسیون ملی خبرنگاران افغانستان ابراز نگرانی کرده و می گوید کمیته مشترک که از سوی حکومت برای مصونیت خبرنگاران ایجاد شده است هیچ کاری عملی نکرده است.

به اساس امار انجمن خبرنگاران افغانستان در سال ۲۰۱۶ 

۱۲۸ مورد خشونت ثبت شده

۱۴ مورد قتل خبرنگاران

۸ مورد توقیف از سوی حکومت

۱۸ مورد حمله علیه خبرنگاران

۱۱ مورد سانسور از سوی دولت

فهیم دشتی، عضو فدراسیون ژورنالیستان افغانستان میگوید، ” در ۱۵ سال حکومت در این مسله توجه نشده است. از ۶۰ مورد قتل خبرنگاران تنها به ۲ مورد قتل پرونده های شان رسیده گی شده است”.

اما ریاست اجرایی از حفظ دست آورد های آزادی بیان در افغانستان یاد میکند.

داکتر عبدالله عبدالله، رییس اجرایی میگوید، ” شما در چارچوب قانون اساسی افغانستان فعالیت کنید ما از شما حمایت می کنیم و قوت رسانه های چیزی است که با یک حرف خاموش خاموش نمی شود”.

فضل احمد سنچارکی، معین نشراتی وزرات اطلاعات و فرهنگ میگوید، ” یک تیم وظیفه گرفته که از طریق آمریت های که در تمام ولایت ها است به تمام خشونت های که با نهاد ها شریک شده است با ما اطلاع داده شود و به آن ها رسیدگی کنیم “.

نا امنی و تهدید تنها مواردی نیست که خبرنگاران از آن شکایت دارند، انواع مشکلات درون سازمانی  مسله جدی دیگری است که هر از گاهی خبرنگاران با آن  مواجه می شوند.   

گزارشگر: سمیرا ظفری

Trending

خروج از نسخه موبایل