Connect with us

رویداد های اخیر

نیاز فوری سازمان ملل به پول نقد در افغانستان، اما برای راه حل تلاش می‌کند

منتشر شده

در

(Last Updated On: عقرب ۷, ۱۴۰۰)

سازمان ملل متحد راه‌های حل سیاسی را برای رساندن پول نقد کافی به افغانستان برای فراهم کردن کمک‌های بشردوستانه به میلیون‌ها انسان در آستانه قحطی در آن کشور نیاز فوری خواند.

یک مقام ارشد سازمان ملل که نخواست نامش در این گزارش ذکر شود به خبرگزاری رویترز گفت که ملل متحد نمی‌تواند برای رساندن کمک‌های بشردوستانه پول نقد کافی را وارد افغانستان کند و در نهایت به راه‌های حل سیاسی نیاز است.

این در حالی است که ادارات مختلف ملل متحد تلاش دارند تا راه‌هایی را برای ورود مقادیر زیاد دالر امریکای به افغانستان جستجو کنند تا بحران کمبود پول نقد را که از زمان تسلط امارت اسلامی بر افغانستان آغاز شده است، مهار کنند.

به گفتهٔ این مقام، انتقال دالر امریکایی پس از سقوط حکومت اشرف غنی به افغانستان متوقف شده و اگر نهاد‌های مالی بین‌المللی اقدام نکنند، سازمان ملل متحد مجبور است این خلا را پر کند.

این مقام سازمان ملل گفت که یکی از گزینه‌های پیشنهادی استفاده از بانک بین‌المللی افغانستان است که می‌تواند پول را آورده و ذخیره کند، اما مشکلات بیمه وجود دارد.

در همین حال انتونیو گوتیرش، منشی عمومی سازمان ملل متحد، از صندوق بین‌المللی پول خواسته است تا در مورد معافیت‌ها یا طرق انتقال پول به افغانستان به توافق برسد. صندوق بین‌المللی پول (IMF) انتقال ۴۵۰ میلیون دالر را که قرار بود به حکومت افغانستان بسپارد، به حالت تعلیق در آورده است.

با مسلط شدن امارت اسلامی بر افغانستان، نزدیک به ۱۰ میلیارد دالر پول نقد بانک مرکزی افغانستان در خارج از کشور منجمد شده که بیشتر آن در ایالات متحده می‌باشد. وزارت مالیهٔ ایالات متحده گفته است که هیچ برنامه‌ای برای آزادسازی این پول وجود ندارد.

افزون بر آن پس از ورود امارت اسلامی به تاریخ ۱۵ اگست ۲۰۲۱ میلادی، بانک جهانی تمویل پروژه‌های خود را در افغانستان متوقف کرد.

آقای گوتیرش روز چهارشنبه (۵عقرب) گفت: “ما باید با هم کار کنیم تا اقتصاد دوباره نفس بکشد و به مردم کمک کنیم تا زنده بمانند. تزریق پول نقد به اقتصاد افغانستان می‌تواند بدون نقض قوانین بین‌المللی یا به مخاطره انداختن اصول انجام شود. “

سازمان ملل متحد بارها هشدار داده است که اقتصاد افغانستان در آستانه فروپاشی است و به احتمال زیاد به بحران پناهجویان دامن خواهد زد.

برنامۀ جهانی غذا سازمان ملل متحد نیز روز دو شنبه (۳عقرب) از احتمال سقوط اقتصادی افغانستان هشدار داده و گفت که بیش از نصف از جمعیت افغانستان با گرسنگی شدید مواجه است.

برنامۀ جهانی غذا با نشر گزارشی گفت که تا ماه نومبر ۲۰۲۱ میلادی ۲۲.۸ میلیون نفر در این کشور با گرسنگی شدید رو به رو خواهند شد.

دیوید بیسلی، مدیر اجراییۀ برنامۀ جهانی غذا گفت: “افغانستان در حال حاضر در بدترین بحران‌ بشری جهان قرار دارد و امنیت غذایی آن در حال فروپاشی است. در زمستان امسال‌، میلیون‌ها افغان مجبور خواهند شد بین مهاجرت و گرسنگی یکی را انتخاب کنند.”

اما با آن هم مری الن مک‌گرورتی، رییس برنامه جهانی غذا در افغانستان روز سه شنبه (۴عقرب) به خبر نگاران گفت که سازمان ملل متحد در جستجوی راه‌های انتقال پول به افغانستان است اما افزود که گزینه انتقال پول از طریق هوا هنوز بحث نشده است.

خانم مک‌گرورتی گفت: “آنچه ما در حال حاضر از آن استفاده می‌کنیم، پول نقد محدودی است که در کشور وجود دارد. اما هرچه این مدت طولانی تر شود… ما در می‌یابیم که دشوار و دشوارتر می شود.”

این در حالی است که امارت اسلامی نیز با فشار‌های فزاینده بین‌المللی برای تشکیل یک دولت فراگیر و رعایت حقوق بشر، به ویژه حقوق زنان و دختران در ازای به رسمیت شناختن بین‌المللی و آزادی کمک‌ها و ذخایر مواجه اند.

استفن دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل بدون ذکر نامی گفت، سازمان ملل از کشورها می‌خواهد ” معافیت‌های مالی بشردوستانه را برای دسترسی کمک‌های مالی به سازمان‌های امدادی در این کشور فراهم کنند”.

آقای دوجاریک به رویترز گفت که ادارات سازمان ملل و گروه‌های کمک‌رسان در حال حاضر از شبکه‌های غیررسمی انتقال پول – حواله – و مقادیر کمی پول نقد در بانک‌ها برای پرداخت حقوق کارکنان و سایر خریدهای کوچک‌تر استفاده می‌کنند. اما افزود که این روش برای پروژه های بزرگ که نیازمند مقادیر زیاد پول نقد اند، کافی نیست.

بخش مهمی از برنامه های سازمان ملل برای تزریق پول نقد به افغانستان، دادن مستقیم پول نقد به خانواده‌های فقیر افغان است.

رویداد های اخیر

پولیس کابل: همایون افغان به‌ دلیل نشر بدون اجازه مصاحبه یک خانم احضار شد

Published

on

(Last Updated On: حمل ۱۰, ۱۴۰۳)

پس از نشر خبر بازداشت همایون افغان، یوتیوبر معروف از سوی امارت اسلامی، سخنگوی قوماندانی امنیه کابل گفته است که از وی‌ شکایت شده بود.

خالد زدران روز جمعه (۱۰ حمل) در شبکه ایکس گفته است که افغان در یک‌ گزارشش با زن کهن‌سال مصاحبه کرده و بدون اجازه آن را به نشر سپرده بود.

زدران افزوده است که: «پس از نشر آن مصاحبه، خانواده زن مصاحبه‌شونده از وی به حوزه مربوطه شکایت نموده و حوزه بنا بر مسوولیت خود وی را احضار کرد.»

آقای زدران از مردم خواسته است تا از نشر شایعات در مورد این موضوع خودداری کنند.

Continue Reading

رویداد های اخیر

قرارداد ساخت آخرین بخش راه آهن خواف – هرات به‌ارزش ۵۳ میلیون دالر امضا شد

Published

on

(Last Updated On: حمل ۱۰, ۱۴۰۳)

دفتر معاونیت اقتصادی رئیس‌الوزرا خبر داده است که قرارداد ساخت فاز دوم قطعه چهارم راه‌آهن خواف – هرات به ارزش ۵۳ میلیون دالر با شرکت «گاما گروپ» امضا شد.

این بخش پروژه ۴۷ کیلومتر طول دارد و آخرین قسمت راه آهن خواف – هرات میان افغانستان و ایران است که از رباط پریان هرات آغاز و تا میدان هوایی و شهرک صنعتی این ولایت ادامه دارد.

دفتر معاونیت اقتصادی رئیس‌الوزرا در خبرنامه‌ای نوشته است که قرارداد ساخت این قسمت پروژه با حضور ملا عبدالغنی برادر، معاون اقتصادی ریاست الوزرا پنجشنبه میان اداره خط آهن افغانستان و شرکت گاما گروپ امضا شد.

بر بنیاد خبرنامه، قرار است تا حدود دو سال دیگر کار این پروژه به‌گونه معیاری تکمیل و به بهره برداری سپرده شود.

خبرنامه افزوده است که با تکمیل این قسمت پروژه اتصال منطقه‌ای خواف – هرات، افغانستان به بنادر مهم بحری ایران وصل می‌شود و از طریق شبکه راه آهن ترکیه به اروپا دسترسی پیدا خواهد کرد.

شرکت جهانی ساختمانی و تجارتی گاما در سراسر اروپا و آسیا در چندین بخش از جمله ساخت و ساز، انرژی تجدیدپذیر، انتقال برق، معدن و خط‌ آهن فعالیت می‌کند.

Continue Reading

رویداد های اخیر

امریکا: امارت اسلامی به تعهدات خود در زمینه مبارزه با تروریزم عمل کند

Published

on

(Last Updated On: حمل ۱۰, ۱۴۰۳)

وزارت امور خارجه ایالات متحده تاکید کرده است که واشنگتن نمی‌گذارد افغانستان دوباره به مرکز تروریزم تبدیل شود.

متیو میلر، سخنگوی این وزارت در یک نشست خبری پنجشنبه گفت: «ما متعهد هستیم تا اطمینان حاصل کنیم که افغانستان دیگر هرگز نمی‌تواند مرکز تروریزم باشد، و همچنان از طالبان (امارت اسلامی افغانستان) می‌خواهیم تا به تمام تعهدات ضد تروریزم خود در قبال جامعه بین‌المللی عمل کنند».

وی تاکید کرد که این مسوولیت امارت اسلامی است تا نگذارد گروه‌های تروریستی مانند القاعده و داعش در افغانستان پناهگاه داشته باشند.

میلر همچنین به متحدان ایالات متحده اطمینان داد که واشنگتن از نزدیک تحولات افغانستان را زیر نظر دارد و آماده مقابله با هر گونه تهدیدی است که ممکن از منطقه ظهور کند.

میلر گفت: «ایالات متحده در برابر تهدید در حال تحول گروه‌های تروریستی، از جمله داعش شاخه خراسان هوشیار است و از زمان روی کار آمدن جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا سه سال پیش، تمرکز تزلزل‌ناپذیری بر تروریزم دارد.»

وی افزود که ایالات متحده «هم به صورت یکجانبه و هم با شرکای خود برای از بین بردن موفقیت آمیز تهدیدات در سراسر جهان و تضعیف داعش» کار می‌کند.

میلر تصریح کرد: «ما به کار خود ادامه خواهیم داد تا داعش را در قبال اقداماتش پاسخگو قرار دهیم و از حملات تروریستی علیه ایالات متحده و دیگر کشورهای غربی جلوگیری کنیم.»

این در حالیست که امارت اسلامی بارها تاکید کرده که نمی‌گذارد از خاک افغانستان علیه کشور دیگری استفاده شود.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!