اخبار ساحوی

نی خواستار تعدیل پیش نویس قانون حق دسترسی به اطلاعات می باشد

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

مسئولان در دیده بان حمایت از رسانه های آزاد افغانستان (نی) می گویند که شانزده مورد پیشنهادی را برای آوردن تعدیل در پیش نویس قانون حق دسترسی به اطلاعات، به وزارت عدلیه فرستاده اند.

مجیب خلوتگر رییس اجرائیوی ‘نی’ می گوید که این موارد برای رفع مشکلات در پیش نویس قانون حق دسترسی به اطلاعات پیش نهاد شده اند.

به باور آقای خلوتگر، طرح کنونی قانون حق دسترسی به اطلاعات مشکل ساز است و در صورت تصویب، دسترسی به اطلاعات را محدود می کند.

دیده بان رسانه ها خواستار مصئونیت برای کسانی است که قانون شکنی ها و فساد اداری در برخی نهادها را، فاش میکنند.

به گفته آقای خلوتگر در طرح قانون حق دسترسی به اطلاعات، هیچ تضمینی برای سلامت کاری و فردی منابع اطلاعات در نظر گرفته نشده است.

این نهاد هم چنان در پیش نهاد خود گفته است که نمایندگان ریاست امنیت ملی و وزارت امور خارجه باید از کمیسیون نظارت بر حق دسترسی به اطلاعات حذف و به جای آن دو نفر از اعضای شورای ملی جاگزین شوند.

در همین حال عبدالروف هروی سرپرست ریاست قانون گذاری وزارت عدلیه می گوید  در صورتی که این شانزده مورد پیشنهادی در مغایرت با قوانین نافذه کشور نباشند، روی آن کار خواهند کرد.

این در حالی است که حدود یکسال از فرستادن قانون حق دسترسی به اطلاعات به وزارت عدلیه می گذرد اما این قانون تاکنون به شورای وزیران فرستاده نشده است.

مسئولان ‘نی’ پیشتر از تاخیر در تصویب پیش نویس قانون دسترسی به حق اطلاعات انتقاد کرده و گفته بودند که دولت می خواهد مانع تصویب آن گردد.

Trending

خروج از نسخه موبایل