رویداد های اخیر

هزاران دانش‌آموز از اثر درگیری‌ها از روند آموزش محروم شده اند

Published

on

(Last Updated On: سرطان ۳, ۱۴۰۰)

نهاد حمایت از کودکان از همه طرف‌های درگیری جنگ در افغانستان خواسته است تا به اساس قوانین بین‌المللی بشردوستانه به کودکان و مکاتب زیان نرسانند.

این نهاد در یک اعلامیه گفته که هفته گذشته در یک ولسوالی کندهار ۲۵ مکتب خساره دیده که در نتیجه آن ۲۸هزار دانش‌آموز هنگام بازگشایی مکاتب از روند تعلیمی محروم خواهند شد.

در اعلامیه این نهاد آمده است که از بهر جلوگیری از شیوع ویروس کرونا مکاتب در سراسر کشور مسدود میباشند، اما باز هم این مکان‌ها باید حفاظت شود.

این در حالی است که قبل از این نیز چندین مکتب به ویژه یک مکتب که توسط این نهاد حمایت می‌شد، در ولایت فاریاب تخریب شده است.

محمد مرادی، مدیر این مکتب در این باره گفت:” مکتب ما ۹۴۷ شاگرد و ۱۸ معلم داشت، نهاد حمایت از کودکان با ما در بخش کتاب‌هال و امکانات برای دستشویی کمک میکرد. بدبختانه تعمیر مکتب ما از بین رفت.”

آتنا ریبرن، رییس بخش مطبوعاتی نهاد حمایت از کودکان، در این بار گفته:” کودکان در افغانستان از مدت طولانی آسیب‌های جنگ را تحمل کرده اند. تخریب این مکاتب نقض حقوق کودکان افغان است و آنها را از روند آموزشی محروم می‌کند. این یگانه فرصت است که آنها آینده بهتر داشته باشد.”

وی افزوده است:” کودکان در جنگ دخیل نیستند، اما آنها بهای شدت جنگ را می‌پردازند. آرزوها و امیدهای یک نسل از کودکان از بین میروند.”

وی از همه طرف‌ها خواسته تا از مکاتب و کودکان حفاظت کنند.

او در این باره گفته:” همه طرف‌های درگیر جنگ باید مصوونیت کودکان و مکاتب را اطمینان بدهند. کودکان و جاهای که به آنها پناه میدهند نباید خساره مند شوند.”

Trending

خروج از نسخه موبایل