خبرهای تازه

هشتاد درصد جمعیت افغانستان احتمالاً به ویروس کرونا مبتلا خواهند شد

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

وزیر صحت عامه هشدار می‌دهد که، بربنیاد پیش‌بینی‌ها دست‌کم ۲۱۰هزار شهروند زیر مراقبت جدی قرار می‌گیرند و ۱۱۰ هزار تن در افغانستان به وسیله این بیماری از بین خواهند رفت.

تهدید ویروس کرونا یا بیماری همه‌گیر جهانی، در افغانستان رو به افزایش است که تاکنون ۴۲ رویداد مثبت این ویروس در سراسر کشور ثبت شده‌است؛ اما پیش‌بینی‌ها پیام خطرناکی دارند.

وزیر صحت عامه می‌گوید، تخمین زده شده که ۸۰ درصد جمعیت یا بیش از ۱۶میلیون شهروند در افغانستان به این بیماری مبتلا میشوند با پیامد ده‌ها هزار کشته.

وزیر صحت کشور فیروزالدین فیروز تاکید می‌ورزد که، اگر تجمع‌ها و عدم توجه به رهنمود‌های بهداشتی ادامه یابند، احتمال ابتلای ۸۰ درصد جمعیت به کووید-۱۹ حتمی خواهد شد.

وی افزوده است که “بیش از ۱۶میلیون شهروند مبتلا خواهند شد، ۶۶ درصد علایم نشان می‌دهند که ۸ میلیون می‌شود، از این میان ۷۰۰ هزار به شفاخانه مراجعه خواهند کرد، ۲۱۰هزار نفر به مراقبت جدی نیاز خواهند داشت و احتمال دارد ۱۱۰هزار نفر در افغانستان جان ببازند.”

وزیر صحت عامه هرچند فعلن روند شیوع کووید-۱۹ را در کنترل می‌بیند اما هشداری دارد؛ این‌که ادامه تجمعات افغانستان را به پیش‌بینی مبتلا شدن ۸۰ درصد جمعیت به کرونا می‌رساند.

فیروزالدین فیروز وزیر صحت عامه تاکید نموده که ” اگر بزکشی، محافل عروسی… ادامه یابد و اگر تجمعات ادامه یابد به همین مدل می‌رسیم.”

هرات با بیش‌ترین رقم افراد مبتلا به کرونا در خط نخست تهدید قرار دارد، هرچند بارها درخواست شده که این ولایت قرنطینه شود اما به تازه‌گی حکومت تصمیم گرفته تا سر از روز چهارشنبه محدودیت روزگردی را اجرایی کند و نگذارد تجمع بیش از دو نفر شکل بگیرد.

کابل هم زیر سایه کرونا، شهر با جمعیت چند میلیونی و با دو واقعه مثبت کووید-۱۹. با هشدارهای پیهم، تجمعات از شهر برداشته نشده اما وزیر صحت عامه می‌گوید تمام محل‌های تجمع به شمول هوتل‌ها، رستورانت‌ها، پارک‌ها، حوض‌ها، آموزشگاه‌ها و حمام‌ها باید بسته شوند.

هرچند تاکنون افغانستان شمار کم بیماران مبتلا به کرونا را دارد اما وزارت صحت از افزایش شمار مبتلایان در روز‌های پیش‌رو خبر می‌دهد.

همچنان به گفته حکومت، طالبان اجازه داده‌اند که پزشکان برای هماهنگی، کمک‌های بهداشتی و تشخیص بیماران به مناطق زیر حاکمیت آنان بروند.

Trending

خروج از نسخه موبایل