رویداد های اخیر

هشدار استخبارات امریکا از اوضاع افغانستان پس از خروج نیروهای خارجی

Published

on

(Last Updated On: حمل ۲۵, ۱۴۰۰)

آوریل هاینز، رییس استخبارات ملی امریکا، در هماهنگی با رهبران جامعه‌های استخباراتی روز گذشته ( سه شنبه، ۲۴ حمل) گزارش طبقه بندی نشده سالانه تهدیدها جهانی در برابر امریکا را به اعضای کانگرس آن کشور نشر کرد.

در این گزارش در باره افغانستان آمده است که ” ما ارزیابی میکنیم که چشم انداز برای توافق صلح در سال آیند کم خواهد ماند. طالبان احتمالا در میدان نبرد دست آورد خواهد داشت و حکومت افغان تلاش خواهد کرد تا با طالبان مقابله کند.”

در این گزارش آمده است که ” کابل همچنان در میدان نبرد با شکست رو برو است و طالبان مطمیین است که از راه نظامی پیروز میشوند.”

گزارش افزوده است که ” نیروهای افغان تلاش خواهند کرد تا شهرهای بزرگ  و دیگر پایگاه‌های حکومت را تحت کنترول داشته باشند. آنها همچنان در حالت دفاع قرار دارند و تلاش کرده اند تا مناطق دیگر را تصرف کنند و مناطق که در سال ۲۰۲۰ رها کرده اند حضور مجدد  داشته باشند.”

این گزارش میگوید که ” ایران در افغانستان موانع ایجاد خواهد کرد و عملکرد آن شاید باعث بی ثباتی شود.”

آوریل هاینز باور داد که ایران با طالبان و حکومت افغان روابط خود را حفظ کرده تا هنگام موقع از هر یک استفاده کند.

این گزارش افزوده است که ” ظاهرا ایران گفتگوهای صلح افغان را حمایت میکند، اما در باره حضور دراز مدت امریکا در افغانستان نگران است. در نتیجه ایران با هر دو طالبان و حکومت افغان روابط دارد تا هر نتیجه سیاسی مستفید شود.”

این در حالی است که جوبایدن، رییس جمهوری امریکا، گفته  همه سربازان امریکایی را تا تاریخ ۱۱ ماه سپتمبر از  افغانستان خارج میکند.

Trending

خروج از نسخه موبایل