رویداد های اخیر

 هشدار بریتانیا و کانادا از افزایش روز افزون تهدیدها دربرابر آزادی بیان درافغانستان

Published

on

(Last Updated On: دلو ۸, ۱۳۹۹)

بریتانیا وکانادا بانگرانی از روبرو بودند آزادی بیان وفعالیت‌های رسانه‌ای با تهدید درافغانستان هشدار میدهند که هرگز اجازه نمی‌دهند رسانه‌ها وخبرنگاران افغان در برابر این تهدیدهای روز افزون به لرزش آیند.

این دوکشور دریک اعلامیه مشترک به مناسبت استقبال از نخستین سالگرد تعهد جهانی آزادی رسانه‌ها توسط اعضای رسانه‌ها، فعالان حقوق بشر و دیگر افراد مهم جامعه مدنی در حملات هدفمند تهدید، زخمی یا کشته شده اند – که به گفته آنان  بسیاری این حملات را کار طالبان و یا افراد وابسته به آنها بوده است.

درپی تهدیدها بر فعالین رسانه‌ای وخبرنگاران بریتانیا وکانادا با استقبال از نخستین سالگرد امضای تعهد جهانی آزادی رسانه‌ها توسط  افغانستان و پیوستن آن به ائتلاف آزادی مطبوعات  تهدیدها بر خبرنگاران، وفعالین رسانه‌ای نگرانی کرده اند.

دریک اعلامیه مشترک سفارت های بریتانیا وکانادا آمده که :”تهدید در برابر امنیت روزنامه نگاران و افراد مسلکی رسانه‌ها  به مثابه یکی از موانع در اجرای کامل حق آزادی بیان در سراسر جهان، از جمله در افغانستان باقی مانده است.”

دراین اعلامیه عامل بسیاری قتل خبرنگاران وفعالان رسانه‌ای طالبان قلمداد شده اند.

سفارت امریکا وسازمان ملل هم ازین اعلامیه استقبال کرده اند وگفته که اجازه نمی‌دهند تا خبرنگاران و رسانه‌ها دربرابر تهدیدها تضعیف شوند.

درماهای گذشته موجی از تهدیدها دربرابر خبرنگارن بالا گرفته است، چندین خبرنگار، فعال مدنی وسیاسی کشته وزخمی شدند، مسوولیت بسیاری ازین رویدادها را هیچ گروهی نپذیرفته است.

اخیرا شماری از خبرنگاران هم دست از کار برداشته و به بیرون از کشور پناه برده اند.

Trending

خروج از نسخه موبایل