رویداد های اخیر

هشدار روسیه از حضور نظامی امریکا در کشورهای آسیایی میانه

Published

on

(Last Updated On: سرطان ۲۳, ۱۴۰۰)

خبرگزاری اسوشیتید پرس به نقل از مقام‌های روسی گزارش کرده است که روسیه از جابجایی نیروهای امریکایی در کشورهای آسیایی میانه هشدار داده است.

به اساس این گزارش سرگی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه، گفته که مسکو در جریان نشست‌ رییس جمهور بایدن با پوتین این پیام را به امریکا انتقال داده است.

این در حالی است که پیش از این امریکا گفته بود که خروج سربازان امریکایی از افغانستان ۹۰ درصد تکمیل شده است.

ریابکوف گفته است:” من تاکید میکنم که جابجا شدن دوباره نیروهای امریکایی در کشورهای همسایه افغانستان قابل قبول نیست.”

وی افزوده:” ما به گونه مستقیم به امریکا گفتیم که این کار نه تنها باعث تغیرات در منطقه می‌شود، بلکی در روابط ما با امریکا نیزتغییر خواهد آورد.”

این دیپلومات گفته که روسیه به کشورهای آسیایی میانه نیز هشدار داده تا از میزبانی نیروهای امریکایی جلوگیری کند.

او دراین باره افزود:” ما در این باره آنها را گوش زد کردیم و در این باره با کشورهای متحد آسیایی میانه، همسایه‌گان، دوستان و کشورهای که به گونه غیرمستقیم متضرر میشود گفتگو کردیم.”

این درحالی است که پیش از این سرگی لاوروف، وزیر خارجه روسیه گفته بود که قزاقستان، قرغزستان و تاجیکستان کشورهای سازمان امنیت دسته جمعی استند و حضور سربازان خارجی در این کشورها باید توسط اعضای این سازمان تایید شود.

قابل یاد آوری است که تاجیکستان و قرغزستان پایگاه‌های نظامی روسیه را میزبان است، اما قرغزستان قبل از این میزبان پایگاه امریکایی برای حمایت نیروهای آن کشور در افغانستان بود که در سال ۲۰۱۴ این پایگاه نیز بسته شد.

Trending

خروج از نسخه موبایل