صحت

هشدار سازمان جهانی صحت از فروپاشی سیستم صحی افغانستان

Published

on

(Last Updated On: میزان ۱, ۱۴۰۰)

سازمان جهانی صحت از فروپاشی زودهنگام سیستم صحی و وقوع فاجعه انسانی در افغانستان هشدار می دهد.

این سازمان اعلام کرده که سیستم صحی در افغانستان در حال از بین رفتن است و اگر توجه فوری نشود افغانستان با فاجعه انسانی زود هنگام مواجه خواهد شد.

رییس  این سازمان در سفرش به کابل می‌گوید، که بر اساس اصول بی‌ طرفی و استقلال سازمان ملل متحد، به منظور نجات میلیون‌ها افغان به تلاش‌های شان ادامه می‌دهند.

 تدروس آدهانوم، رییس سازمان جهانی صحت، در این باره گفت:” کاهش حمایت مالی دونرها از بزرگ‌ترین پروژه‌هایی صحی افغانستان و سهم‎ بندی، هزاران مرکز صحی در این کشور را فاقد بودجه کرده است. در حال حاضر تجهیزات طبی نیاز است و به کارمندان معاش داده نشده است. و شمار زیادی از این مراکز صحی تعطیل شده‌ اند و در حال حاضر تنها ۱۷ درصد از مراکز صحی در افغانستان فعال استند.”

از سوی هم، عمده فروشان ادویه در کابل می‌گویند که بسته بودن سرحدات باعث شده تا میزان دواهای اولیه ۴۰ درصد کاهش پیدا کند.

ادویه فروشان میگویند که از یک ماه به این سو افغانستان با کمبود دوا رو برو شده است.

مسیح، یک دوا فرش، در این باره گفت:”تمام مرزهای زمینی و هوایی بسته است و ما با کمبود دارو روبرو استیم داروهای قلبی فشار سرطانی نداریم و حالا نمیاید.”

زاهد الله، دوا فروش دیگر در این باره گفت:”مرزها بسته است هر روز که می‌گذرد دارو کم شده می‌رود و دارو که نباشد قیمت‌ها هم بلند می‌شود.”

این هشدارها درباره فروپاشی سیستم صحی افغانستان در حالی مطرح می‌شود که رییس سازمان صحی جهان، در راس یک هیات برای بررسی وضعیت صحی به کابل آمده بود.

Trending

خروج از نسخه موبایل