رویداد های اخیر

هشدار سازمان ملل از بدتر شدن وضعیت افغانستان پس از خروج نیروهای خارجی

Published

on

(Last Updated On: جوزا ۲۵, ۱۴۰۰)

سازمان ملل متحد از احتمال افزایش آوارگان ناشی از خشونت ها در افغانستان هشدار می‌دهد.

کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل می‌گوید که این سازمان در حال برنامه ریزی در داخل و بیرون از افغانستان از بهر مدیریت آوارگان جنگ است.

فیلیپو گراندی سرپرست این نهاد با اشاره به حمله مرگبار هفته گذشته به یک نهاد ماین‌روبی که در نتیجه ده نفر کشته شد گفته است: “این نشانگر غم‌انگیز خشونتی است که شاید بار دیگر در حال بروز در افغانستان باشد و با خروج نیروهای بین‌المللی احتمالا بدتر هم خواهد شد. بنابر این ما در حال برنامه‌ریزی در داخل کشور برای آوارگی بیشتر و در کشورهای همسایه در صورت عبور مردم از مرزها هستیم.”

در سوی دیگر، میزان بلند خشونت ها مردمان زیادی را در بخش های از کشور، از دسترسی داشتن به کمک های بشر دوستانه محروم ساخته است.

سازمان ملل متحد، گفته که ۱۸.۴ میلیون نفر در افغانستان که تقریبا نیمی از جمعیت این کشور می‌شوند، نیازمند به کمک‌های بشردوستانه استند.

مارک لوکاک ، رییس کمک های سازمان ملل میگوید: ” تا چند سال پیش توجه بیشتر جهانی به افغانستان بوده است. این امر اکنون ازهم پاشیده است و این نوعی چالشی است که میتواند رسیدگی به نیازهای افغانستان و جلب حمایت از آنها را با مشکل روبرو بسازد.”

بر بنیاد آمارهای سازمان ملل در حال حاضر حدود ۲.۵ میلیون پناهنده افغانستان در سراسر جهان ثبت شده‌اند و ۴.۵ میلیون نفر نیز در داخل کشور آواره شده‌اند.

در همین حال آمارهای وزارت مهاجرین افغانستان نشان میدهد که  در شش ماه پسین حدود ۱۸ هزار خانواده  در اثر نبردها آواره شده اند.

این نگرانی‌ها در حالی مطرح می‌شود که روز گذشته سران ناتو از ادامه پشتیبانی مالی از کابل پس از پایان ماموریت نظامی این سازمان در افغانستان خبر دادند.

این همکاری‌ها شامل حمایت مالی از نیروهای افغان، آموزش برون مرزی برای نیروهای افغان، حضور پایدار غیرنظامی و حفظ زیربناهای مهم عنوان شد.

Trending

خروج از نسخه موبایل