رویداد های اخیر

هشدار سیگار از پیامد‌های خروج هزاران پیمانکار خارجی از افغانستان

Published

on

(Last Updated On: حوت ۲۲, ۱۳۹۹)

بازرس ویژه امریکا برای بازسازی افغانستان یا سیگار از خروج هزاران پیمانکار دفاعی خارجی از افغانستان خبر می‌دهد.

جان سپکو، بازرس ویژه امریکا برای بازسازی افغانستان هشدار می‌دهد که این خروج می‌تواند برای نهادهای امنیتی افغانستان ویران‌گرتر از خروج سربازان امریکایی باشد.

بازرس ویژه امریکا برای بازسای افغانستان می‌گوید، اگر نیروهای خارجی از افغانستان بیرون شوند و مذاکرات صلح ناکام بماند، طالبان در زمان خیلی کوتاه می‌توانند به دروازه‌های کابل برسند.

جان سپکو تاکید می‌ورزد که بی ثباتی بیشتر افغانستان، منافع ملی امریکا را هم به خطر خواهد انداخت.

جان سپکو در نشست مجازی مرکز مطالعات راهبردی و جهانی در واشنگتن می‌گوید، بربنیاد توافق‌نامه امریکا و طالبان، تمام نیروهای امریکایی و کارمندان غیردیپلماتیک به شمول پیمانکاران دفاعی افغانستان تا اول ماه می باید افغانستان را ترک کنند؛ آنچه که به گفته او، برای نهادهای امنیتی افغانستان ویران‌گر تمام خواهد شد.

وی دراین باره گفت:” کمبود کارمندان آموزش دیده و خروج سربازان امریکایی و پیمانکاران تاثیری منفی بر نیروهای امنیتی افغانستان خواهد داشت، و در صورت بی‌ثباتی بیشتر افغانستان منافع ملی امریکا را هم به خطر خواهد انداخت.”

بازرس ویژه امریکا می‌گوید ثبات افغانستان زیر تهدید جدی قرار دارد، اما با خروج نیروها و پیمان کاران، ثبات افغانستان نادیده گرفته می‌شود؛ چرا که از عینک سیگر، دولت افغانستان تکیه سنگینی بر این پیمانکاران و آموزش دهنده‌گان دارد.

آقای، گفت:” افغانستان بیشتر از هر زمان دیگر به کمک‌های خارجی متکی است. اگر پشتیبانی از افغانستان گرفته شود، نیروهای خارجی خارج شوند و مذاکرات صلح ناکام بماند، طالبان به زودی به دروازه‌های کابل خواهند رسید.”

در کابل نیز برخی از اعضای مجلس نماینده‌گان باور دارند که خروج پیمان کاران از افغانستان تاثیر منفی بر نهادهای امنیتی خواهد گذاشت.

آگاهان نظامی هم باور دارند که بدون پشتیبانی نیروهای خارجی، نبرد نیروهای دولتی با طالبان سخت تر خواهد شد.

این درحالی است که سیگر در یافته‌های تازه خود هم گفته است که توانایی نیروهای افغانستان در مبارزه با شورشیان کاهش یافته است و دلیل‌های آن هم استخدام افراد بی‌تجربه و تلفات نظامیان گفته شده است. وزارت دفاع حاضر نشد در این باره چیزی بگوید.

Trending

خروج از نسخه موبایل