رویداد های اخیر

هشدار میلر از افزایش خشونت‌های طالبان

Published

on

(Last Updated On: ثور ۲۷, ۱۴۰۰)

جنرال سکات میلر، فرمانده نیروهای امریکایی در افغانستان، در یک گفتگو با بی بی سی از بدتر شدن وضعیت امنیتی و خطر برای آینده افغانستان هشدار میدهد.

این در حالی است که  از اول می روند خروج نظامیان خارجی از افغانستان آغاز شد؛ تاکنون هم چندین پایگاه نظامی امریکا در ولاییات کابل، کندهار، هلمند و بلخ به ارتش افغانستان تسلیم داده شده است.

امریکا اما میگوید که با خروج  نظامیان خارجی از افغانستان، دورنمای کشور با خطر رو به رو است.

اسکات میلر، فرمانده کل نیروهای خارجی در افغانستان، در این باره گفت:”این یک خطر برای نیروهای مان و آینده افغانستان است. ما دیدیم که طالبان فشارهای شان را در مرکز های ولایت‌های مختلف بیشتر ساخته است اما حالا زمان نیرو های افغان است، قسمکه ما در گذشته هم گفتیم که ما نیروهای افغان را در بهترین حالت ممکن که بتوانیم، قرار خواهیم داد.”

با آغاز روند خروج نیروها، خشونت ها در افغانستان افزایش یافت، طالبان روزانه در بیش از 20 ولایت افغانستان با نیروهای دولتی درگیر بودند؛ اکنون ایالات متحده می‌گوید، وضعیت وخیم‌تر خواهد شد اما این تعهد پابرجاست که امریکا و ناتو به پشتیبانی از نیروهای دولتی در ماه های پیش‌رو ادامه می‌دهند.

میلر در این باره  افزود:”الزامیت ما، خروج نیروهای مان به گونه منظم و محفوظانه است و در عین حال اطمینان از این هم است که نیروهای افغان باید قادر باشند که ماموریت را به تنهایی به خوبی انجام دهند.”

امریکا از رشد گروه داعش و القاعده در افغانستان نیز نگرانی کرده است.

برد جانسون، عضو پیشین سازمان استخبارات امریکا، در این باره گفت:””جو بایدن تمام منابع و تلاش ها را که در راستای مبارزه با هراس افگنی نیاز بود خارج می کند و حالا داعش، القاعده و طالبان در حال رشد است”.

روند خروج نظامیان خارجی تا یازدهم سپتامبر پایان خواهد یافت؛ اما منطقه و جهان تلاش دارند که پیش از خروج کامل نیروها، دولت افغانستان و طالبان را به یک توافق سیاسی نزدیک سازند، چراکه با شکست روند صلح نگرانی از احتمال شکل گیری جنگ داخلی وجود دارد.

Trending

خروج از نسخه موبایل