رویداد های اخیر

هشدار وزیر دفاع روسیه از وقوع جنگ داخلی در افغانستان

Published

on

(Last Updated On: سرطان ۲, ۱۴۰۰)

سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه، امروز چهارشنبه (۲سرطان) گفته است که این احتمال وجود دارد که بعد از خروج نیروهای خارجی از افغانستان، این کشور با جنگ داخلی روبرو شود.

شویگو در سخنرانی‌اش در نهمین کنفرانس مسکو در مورد امنیت بین‌المللی گفت که وضعیت افغانستان “نیاز به توجه ویژهای دارد – هم از طرف کشورهای همسایه و هم از طرف سازمان‌های بین‌المللی”.

وی در ادامه گفته است که:”پس از خروج نیروهای خارجی، احتمال وقوع جنگ داخلی درافغانستان با همه پیامدهای منفی آن بسیار زیاد است؛ پیامدهایی همچون وخامت بیشتر در زندگی مردم، مهاجرت گسترده و گسترش افراط‌گرایی به کشورهای همسایه.”

به باور وزیر دفاع روسیه، ناتو با توجه به حضور ۲۰ساله در افغانستان در دستیابی به اهداف خود ناتوان بوده و برای تغییر این وضعیت یک اقدام جدی و سریع باید انجام شود.

درهمین حال، حامد کرزی، رییس جمهور پیشین نیز در این کنفرانس خطاب به شرکت کنندگان در کنفرانس سخنرانی کرد و از روسیه، چین، پاکستان و سایر کشورهای منطقه خواست تا حمایت خود را به سود روند صلح افغانستان افزایش دهند.

وی گفت که حمله اخیر به مکتب سیدالشهدا درغرب کابل، که منجر به کشته شدن بیش از ۸۰ دانش آموز شد، نمونه بارز درد و رنج افغان‌ها است.

کرزی گفت:”ساختن آیندهای باثبات بر عهده مردم افغانستان است، اما آنها نمیتوانند بدون کمک قدرتهای بزرگ جهان از جمله روسیه این کار را انجام دهند.”

وی در ادامه گفت که:” مردم افغانستان “از صمیم قلب” از آغاز روند صلح سه سال پیش حمایت کردند، اما امروز “اوضاع رو به وخامت است”. وی افزود :”ما معتقدیم مشارکت روسیه و چین با پاکستان برای دستیابی به صلح قابل توجه خواهد بود.”

وی همچنان افزود: “ما امیدواریم كه ایران نیز به این روند بپیوندد.”

کرزی به پشتیبانی روسیه تاکنون در زمینه گردهم آوردن احزاب درباره روند صلح، از جمله “ترویکا” اخیر اذعان کرد که: “صلح در افغانستان و ثبات در افغانستان قطعاً با یک منطقه با ثبات تر، و یک منطقه با شکوفایی بیشتر مرتبط است. افغانستان در قلب این منطقه است … و مردم افغانستان در قلب این منطقه قرار دارند. “

“وی گفت:”امیدوارم که همه شما برای رسیدن به این (صلح) با ما مشارکت داشته باشید.”

وی افزود: “ما میخواهیم روی پاهای خود بایستیم و به جامعه بینالمللی اتکا نکنیم.”

Trending

خروج از نسخه موبایل