علم و تکنالوژی

هند واردات لپ‌تاپ، کمپیوتر و تبلت را محدود کرد

Published

on

(Last Updated On: اسد ۱۳, ۱۴۰۲)

دولت هند برای تقویت تولیدات داخلی در بخش تکنالوژی، واردات لپ‌تاپ، تبلت و کمپیوتر را محدود کرده است. این کشور می‌گوید برای واردات وسایل الکترونیکی مجوز ویژه ضرورت خواهد بود.

خبرگزاری رویترز گزارش داده که این اقدام می‌تواند به شرکت‌هایی مانند اپل، دل و سامسونگ ضربه بزند و آن‌ها را مجبور به تقویت تولید محلی کند.

مقررات کنونی در هند به شرکت‌ها اجازه می‌دهد تا لپ‌تاپ‌ را آزادانه وارد کنند، اما قانون جدید مجوز ویژه‌ای را برای این محصولات لازم می‌داند، درست شبیه محدودیت‌هایی که هند در سال ۲۰۲۰ میلادی برای واردات تلویزیون اعمال کرد.

مدیران تولیدی می‌گویند صدور مجوز به معنای انتظار طولانی‌تر برای هر مدل جدیدی است که عرضه می‌کنند و این درست پیش از زمانی است که فروش در هند معمولا بالا می‌رود.

دولت هند در اطلاعیه خود دلیلی برای این اقدام ارایه نکرد ولی نارندرا مودی، صدراعظم هند، تولیدات داخلی را اولویت قرار داده و واردات را با هدف ترویج محصولات «ساخت هند» منع کرده است.

واردات لوازم الکترونیکی هند که شامل لپ‌تاپ، تبلت و کمپیوترهای شخصی می‌شود، در ماه اپریل تا جون سال روان میلادی به ۱۹.۷ میلیارد دالر رسیده است.

شرکت تحقیقاتی «کانترپوینت»، ارزش بازار لپ‌تاپ و کمپیوتر هند را سالانه ۸ میلیارد دالر تخمین می‌زند که دو سوم آن را محصولات وارداتی تشکیل می‌دهد.

ماداوی آرورا، اقتصاددان از «ام‌کی گلوبال» به رویترز گفت که هدف از نیاز به مجوز، جایگزینی کالاهایی است که تا حد زیادی به واردات وابسته هستند.

انتظار می‌رود که این اقدام هند به نفع شرکت‌های تولیدی قراردادی مانند «دیکسون تکنولوژیز» باشد که سهام آن‌ با انتشار اخبار بیش از ۷ درصد افزایش یافت.

Trending

خروج از نسخه موبایل