جهان

هند: وضعیت مرزها با چین در منطقه هیمالیا شکننده و خطرناک است

Published

on

(Last Updated On: حوت ۲۷, ۱۴۰۱)

پس از درگیری‌های سال ۲۰۲۰ در مرزهای هند و چین که وضعیت از طریق مذاکرات دیپلوماتیک و نظامی آرام شد، اکنون وزیر امور خارجه هند می‌گوید که وضعیت مرزها با چین در منطقه هیمالیا، شکننده و خطرناک است.

به گزارش رویترز، سوبرانیام جایشانکار امروز (شنبه، ۱۸ مارچ) در یک کنفرانس گفته است که وضعیت بین این کشور و چین در منطقه غربی هیمالیا در «لاداخ» شکننده و خطرناک است و نیروهای نظامی در برخی مناطق بسیار نزدیک به یکدیگر مستقر شده‌اند.

در اواسط سال ۲۰۲۰ در جریان درگیری دو طرف در منطقه غربی هیمالیا حداقل ۲۴ سرباز کشته شدند، اما اوضاع با گفتگوهای دیپلوماتیک و نظامی آرام شد. خشونت در بخش شرقی مرزهای نامشخص بین قدرت‌های آسیایی مجهز به سلاح هسته‌یی در ماه دسمبر هم رخ داد، اما منجر به تلفات نشد.

وزیر خارجه هند در این کنفرانس گفته است: «به نظر من وضعیت هنوز بسیار شکننده است زیرا مکان‌هایی وجود دارد که استقرار ما بسیار نزدیک است و در ارزیابی نظامی بسیار خطرناک است. تا زمانی که مناقشه مرزی مطابق با توافق اصولی سپتمبر ۲۰۲۰ که او با همتای چینی خود به دست آورد، حل و فصل نشود، روابط هند و چین نمی‌تواند به حالت عادی بازگردد. چینی‌ها باید آنچه را که بر سر آن توافق شده است، انجام دهند.»

جایشانکار نیز گفت: «ما به چینی‌ها خیلی واضح گفته‌ایم که نمی‌توانیم صلح و آرامش را نقض کنیم، شما نمی‌توانید توافق را زیر پا بگذارید و بخواهید که بقیه روابط به گونه‌ای ادامه پیدا کند که هیچ اتفاقی نیفتاده است.»

Trending

خروج از نسخه موبایل