1393انتخابات

هوتکی: تاز زمانیکه قانون انتخابات از سوی پارلمان تغییر نکند دولت حق برکناری آنان را ندارد

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

معاون کمیسیون مستقل انتخابات گفته است تا زمانیکه قانون وظایف و صلاحیت های این کمیسیون از سوی شورای ملی تعدیل نشود؛ دولت افغانستان حق برکناری کارمندان ارشد این کمیسیون را نخواهد داشت.

معاون این کمیسیون هر چند ناتوانایی ها در کاکرد این کمیسیون را میپذیرد، اما تاکید دارد که آنان نسبت به هر تصمیم شان به افغانها پاسخگو هستند.

در عین حال وی مدعی است که انتخابات سال جاری با همه مشکلات اش نسبت به انتخابات های گذشته بهتر برگزارش شده است.

عبدالرحمن هوتکی معاون کمیسیون انتخابات گفت:” تصمیم به برکنار مقامات ارشد کمیسیون در صورتی گرفته میشود که قانون تشکیل و صلاحیت کمیسیون مستقل انتخابات به تایید پارلمان تغییر نمایند”.

از سوی هم روز دوشنبه روند درج فورمه های نتایج شورا های ولایتی در سیستم جمع بندی آرا در داخل کمیسیون آغاز شد.

آقای هوتکی همزمان برگزار شدن این انتخابات با انتخابات ریاست جمهوری و تفتیش وسیع کمیسیون شکایات را عامل زمان گیر شدن نتایج نهایی شورا های ولایتی میداند.

عبدالرحمن هوتکی معاون کمیسیون انتخابات گفت:” ابطال محلات و مراکز رأیدهی که باید برایش دلایل قانع کننده وجود میداشت و زمانیکه فیصله کمیسیون مستقل شکایات به کمیسیون انتخابات رسید در فیصله هایشان دلایل وجود نداشت”. در کنار این باز شماری محلات رأیدهی در ۳۲ ولایت از جانب کمیسیون مستقل شکایات انتخاباتی ازموارد دیگری است که سبب تاخیر اعلام نتایج انتخابات شورا های ولایت شده است و در این مورد از کمیسیون شکایات انتخاباتی خواهان معلومات استیم”.

همزمان با این کمیسیون مستقل شکایت های انتخاباتی کارش را در مورد رسیدگی به شکایت های شوراهای ولایتی به پایان رسانده و از کمیسیون مستقل انتخابات خواسته است که هرچه زودتر مطابق فیصله این کمیسیون نیتجه نهایی را اعلام کند.

مسوولان کمیسیون مستقل شکایت های انتخاباتی گفته اند که کمیسیون مستقل انتخابات که در دوازده مورد اعتراض داشت که ازسوی این کمیسیون پاسخ قناعت بخش برایشان ارایه شد است .

در همین حال شماری از نامزدان شوراهای ولایتی هشدار دادند که اگر تا پایان هفته جاری سرنوشت آنان روشن نشود تصمیم جدی را روی دست خواهند گرفت.

خاطره اسحق زی یکی از نامزدان شورای های ولایتی که نام اش درج لست ابتدایی نامزدان موفق در شورا های ولایت کابل است گفت:” خواست ما از هر دو کمیسیون های انتخاباتی همین است که نتایج نهای انتخابات شورا های ولایت را هرچی زودتر اعلام نمایند”.

کمیسیون شکایات انتخاباتی در نتیجه بررسی های نزدیک به ۵ ماه اش آرای ۱۵۸۳ محل را بازشماری ۱۰۲۴ محل را به تفتیش گرفته و ۵۸۸ محل دیگر شورای ولایتی را بی اعتبار ساخته است. در انتخابات شوراهای ولایتی ۲۵۹۱ تن به شمول ۲۹۶ زن خود را نامزد ساخنتد. و بر اساس نتایج ابتدایی تنها ۴۵۸ تن به شمول ۹۷ زن در آن پیروز شده اند.

Trending

خروج از نسخه موبایل