بی بی سی فارسی

هیأت مشترک کابل و تهران ادعای ‘انداختن مهاجران افغان به رودخانه’ را بررسی می‌کند

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

وزارت خارجه افغانستان اعلام کرده تهران و کابل بر سر تشکیل هیأت مشترک تحقیق به هدف دستیابی به حقیقت درباره گزارش‌های نشر شده مبنی بر رفتار نادرست با مسافران افغان در امتداد مرز دو کشور و کشته شدن شماری از شهروندان افغان، توافق کرده اند.

در این خبرنامه آمده که از روز گذشته (دوشنبه ۱۵ ثور/اردیبهشت) محمد هارون چخانسوری، معاون سیاسی وزارت خارجه افغانستان با سفیر ایران در کابل، سفیر افغانستان در تهران و با مسئولین ایرانی در تماس است.

براساس اعلامیه وزارت خارجه افغانستان، تقاضای کابل از تهران این بود که “هردو طرف هرچه عاجل تحقیقات را در این زمینه آغاز کنند تا مبنی بر یافته‌های این تحقیق تصامیم لازم و اقدامات مقتضی اتخاذ گردد.”

در این اعلامیه آمده که وزارت خارجه ایران شام روز گذشته در تماس تلفنی با سفیر افغانستان در تهران آماد گی شان را برای انجام تحقیق مشترک اطلاع داده و وعده نموده که در جریان امروز یادداشت رسمی در مورد جزییات فنی تحقیق مشترک را به سفارت در تهران ارسال خواهند کرد.

https://twitter.com/MHaneefAtmar/status/1257693856478515201

وزارت خارجه افغانستان این اقدام طرف ایران را ستوده و گفته که منتظر دریافت یادداشت رسمی است، تا در چهارچوب آن یادداشت زمینه آغاز عاجل تحقیق مشترک مساعد گردد.

افغانستان هدف از این تحقیق را ” دریافت حقایق دقیق و تامین عدالت” عنوان کرده است.

BBC
افغانستان هدف از این تحقیق را ” دریافت حقایق دقیق و تامین عدالت” عنوان کرده است.

چند روز قبل کمیسیون حقوق بشر افغانستان با نشرگزارشی درباره این حادثه نوشته بود که بر اساس گفتگو با مقام‌های محلی و نجات‌یافتگان، به تاریخ دوازدهم ثور/اردیبهشت، نیروهای امنیتی ایران شماری از مهاجران افغان جویای کار را‌ که می‌خواستند وارد خاک ایران شوند، در منطقه کاریز الیاس ولسوالی گلران ولایت هرات (هم‌مرز با ایران)، دستگیر و پس از ضرب و شتم و شکنجه، وادار به عبور از رودخانه هریرود می‌کنند، که در نتیجه، شماری از آنها غرق شده‌اند و شماری دیگر خود را نجات داده‌اند.

این کمیسیون خواستار هیأت تحقیق مشترک شده و گفته بود که برای تثبیت شمار دقیق غرق‌شدگان و نجات‌یافتگان، به بررسی و دادخواهی خود در این مورد ادامه خواهد داد.

آلیس ولز، معاون وزارت خارجه‌ آمریکا در امور آسیای جنوبی و مرکزی در توییتی در واکنش به گزارش کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان درباره “بدرفتاری مرزبانان ایرانی با مهاجران افغان” نوشته که “رفتار بی‌رحمانه ایران و سوء رفتار با مهاجران افغان که در این گزارش ادعا شده، وحشتناک است”.

او افزوده که آمریکا از انجام تحقیق در این باره حمایت می‌کند و کسانی که در سوء رفتار مقصر شناخته شوند، باید پاسخگو باشند.

به دنبال گزارش‌هایی مبنی بر کشته شدن “مسافران افغان” در مرز این کشور با ایران ، به نقل از مرزبانی ایران گزارش شده است که با بررسی ویدئوی منتشر شده به این نتیجه رسیده که “چنین موضوعی در مرز مشترک ایران و افغانستان رخ نداده است” . این اداره گفته که مرزبانان “با رافت اسلامی” با افغان‌ها رفتار می‌کنند.

Trending

خروج از نسخه موبایل