رویداد های اخیر

هیات امارت اسلامی به رهبری متقی در نشست چین شرکت میکند

Published

on

(Last Updated On: حمل ۷, ۱۴۰۱)

مقام‌های امارت اسلامی می‌گویند که در نشست همسایه‌گان افغانستان در چین با آجندای که بتواند سبب تقویت روابط دیپلوماتیک و جلب کمک‌ها به افغانستان شود شرکت خواهد کرد.

این درحالی است که قرار است چین تا دو روز دیگر سومین نشست کشورهای همسایه افغانستان را میزبانی کند.

به گفته‌ای مقام‌های امارت اسلامی نشست بیجنگ می تواند زمینه ایجاد تعاملات و همکاری‌ها با دولت جدید افغانستان را بیشتر بسازد.

بلال کریمی، معاون سخنگوی امارت اسلامی، در این باره گفت:” طبعاً مسایلی که منجر به همکاری با افغان‌ها میشود، چالش‌ها و یا تقویه شدن روابط دیپلوماتیک امارت اسلامی با کشورها به خصوص کشور چین و مسایل اقتصادی، تجارتی، پروژه و سایر موارد دیگر.”شود شرکت میکنیم.

گفته می شود بر علاوه نشست کشورهای همسایه افغانستان در چین، روز پنج شنبه نشستی دیگری با حضور نماینده گان کشورهای، روسیه، پاکستان، امریکا و چین با محوریت اوضاع افغانستان نیز در بیجنگ برگزار خواهد شد.

گُل رحمانی قاضی، رییس شورای صلح و نجات افغانستان، در این باره گفت:” نشست‌ها در رابطه به افغانستان در سطح همسایه، منطقه و بین المللی موثریت‌های اقتصادی هم دارد سیاسی هم دارد و همچنان در رابطه به رسمیت شناختن و تغییرات مطابق ارزش‌های افغانستان مفید است.”

چین در حالی نشست همسایه گان افغانستان را میزبانی می کند که پیش از این پاکستان و ایران نیز در ماه های سپتمبر و اکتوبر سال گذشته میلادی دور اول و دوم این نشست را میزبانی کرده اند، نشستی های که در آن بر ایجاد حکومت فراگیر در افغانستان تاکید شده بود.

فضل هادی وزین، استاد پوهنتون، در این باره گفت:” ایجاب می‌کند تا حکومت کنونی افغانستان با اقدامات مناسب و لازم پیام‌های درست خوب و مطمین کننده به خارج افغاستان به کشورهای، جهان، منطقه و همسایه ارسال بکند تا زمینه‌های داد و ستد سیاسی، تعامل سیاسی، تعامل دیپلوماتیک با کشورها شده و در نتیجه منتج به رسمیت شناختن امارت اسلامی شود.”

در بیش از هفت ماه حاکمیت امارت اسلامی در افغانستان تاکنون نشست‌های زیادی در سطح کشورهای همسایه، منطقه و جهان با محوریت اوضاع افغانستان برگزار شده است اما تا کنون هیچ یک از کشورهای منطقه و جهان حاضر نشده اند تا دولت جدید افغانستان را به رسمیت بشناسند.

Trending

خروج از نسخه موبایل