خبرهای تازه

هیات حقیقت یاب چگونگی قتل آمر ستار، یافته هایش را با رییس جمهور غنی شریک ساخت

Published

on

(Last Updated On: عقرب ۳, ۱۴۰۱)

اعضای این هیات، پس از دیدار با رییس جمهورغنی، می گویند که جزییات یافته های شانرا فردا در یک نشست خبری، همگانی خواهند ساخت. ریاست جمهوری نیز گفته است که حکومت به گونه جدی روی یافته های این گزارش تمرکز خواهد کرد.

درهمین حال برخی حقوق دانان؛ کار و جایگاه کمیسون های حقیقت یاب را سیاسی و درعین حال، دور زدن نهادهای عدلی و قضایی میدانند.

هیات حقیقت یاب، گزارشی از یافته های رویداد قتل آمرستار همراه با چهار تن دیگر، را سرانجام روی میز رییس جمهورغنی گذاشتند. ریاست جمهوری هرچند هیچ یک از یافته های این گزارش را همگانی نکرده، اما گفته است: حکومت به گونه جدی روی یافته‌های این گزارش تمرکز خواهد کرد.

ریاست جمهوری اعلان نمود: “پیشنهادات و نظریات تان مهم است و حکومت به گونه جدی روی یافته های تان تمرکز خواهد کرد. یافته های هیات مؤظف با نهادهای مربوطه، به شمول امنیت ملی و وزارت امور داخله، برای وضاحت بیشتر شریک ساخته شود و به زودی به سوالات هیات متذکره پاسخ های مناسب و واضح ارائه گردد”.

اسدالله ندیم، آگاه نظامی، میگوید که “بارها با این پرونده ها برخورد سیاسی شده است”.

شماری از حقوق دانان؛ اما کارهای کمیسیون های حقیقت یاب را  پایین آوردن جایگاه نهادهای عدلی و قضایی میدانند و می گویند که بررسی این گونه پرونده ها از صلاحیت های نهادهای عدلی و قضایی است.

آرش شهیرپور، یک تن از حقوق دانان، میگوید: “این از وظایف نهادهای عدلی و قضایی است که باید رویدادهای این چنینی را بررسی کند”.

در حدود یک ماه پیش، رییس جمهورغنی هیاتی را، متشکل از حکومت و شماری از اعضای مجلس نماینده گان، ماموریت داد که ظرف ۱۵ روز چگونگی عملیات نیروهای امنیت ملی بر خانه ای که در نتیجه آن آمر ستار، یکی از فرماندهان حزب جمعیت اسلامی، و چهار تن دیگر کشته شده بودند را بررسی کند، اکنون حدود یکماه ازین رویداد میگذرد، اما روشن نیست که آیا یافته های این گزارش همگانی خواهد شد یاخیر؟!

Trending

خروج از نسخه موبایل