Connect with us

رویداد های اخیر

هیات حکومت به رهبری عبدالله در نشست مسکو شرکت می‌کند

منتشر شده

در

(Last Updated On: حوت ۲۶, ۱۳۹۹)

یک هیات ۱۶ نفری به رهبری عبدالله عبدالله رییس شورای عالی مصالحه ملی در نشست مسکو شرکت خواهد کرد.

شورای عالی مصالحه ملی میگوید که این هیات قرار است فردا کابل را به قصد مسکو ترک کند.

این در حالی است که روسیه از حکومت، طالبان و شماری از کشورهای خارجی که در روند صلح افغانستان دخیل اند برای نشست مسکو که قرار است در ۱۸ مارچ برگزار شود، دعوت کرده است.

چهرهای همچون عبدالله عبدالله رییس شورای عالی مصالحه ملی، حامد کرزی رییس جمهوری پیشین، مارشال عبدالرشید دوستم معاون پیشین رییس چمهوری، میر رحمان رحمانی رییس مجلس نمایندگان، محمد کریم خلیلی معاون پیشین رییس جمهوری، گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی، عنایت الله بابر فرهمند معاون شورای عالی مصالحه ملی، معصوم ستانکزی رییس هیات گفتگو کننده صلح افغانستان، نادر نادری، عبدالمتین بیک و حبیبه سرابی اعضای هیات گفتگو کننده صلح افغانستان، سید سعادت منصور نادری وزیر دولت در امور صلح، محمد علم ایزدیار معاون مجلس سنا، عبدالله خنجانی معاون وزارت دولت در امور صلح، عبدالستار خواصی، و غیرت بهیر اعضای حزب اسلامی، ۱۶ فردی اند که به نمایندگی از جمهوری اسلامی افغانستان، به ریاست عبدالله عبدالله در این نشست شرکت می کنند.

مجیب رحمان رحیمی مشاور شورای عالی مصالحه ملی میگوید: “هیات جمهوری اسلامی افغانستان، به رهبری دکتور عبدالله عبدالله، در نشست مسکو در مورد صلح افغانستان اشتراک می کنند و از موضع واحد جمهوری اسلامی افغانستان نمایندگی می کنند.”

با این حال شماری از آگاهان نشست مسکو برای آینده افغانستان را مهم و سرنوشت ساز می‌دانند.

علی احمد عثمانی عضو پیشین کابینه میگوید: “برای نخستین بار، اجندا های مهم و اصلی در این نشست مطرح خواهد شد، زیرا تصمیم گیر های اصلی در مورد روند صلح افغانستان در این نشست شرکت می کنند.”

لطیف پدرام رییس حزب کنگره ملی افغانستان میگوید: “دوتا مساله در مورد حکومت انتقالی و اینکه ریاست دولت انتقالی را کی به پیش ببرد، بدون شک این مسایل است، اما این در نشست عمومی نه بلکه در عقب درهای بسته صورت می گیرد.”

گروه طالبان هم اعلام کرده اند که هیات ده نفری این گروه به ریاست ملا غنی برادر، معاون سیاسی گروه طالبان در این نشست شرکت خواهند کرد.

قرار است پس از نشست مسکو، نشستی بزرگتر از آن باره آینده افغانستان با مدیریت سازمان ملل در کشور ترکیه برگزار شود.

رویداد های اخیر

اتحادیه اروپا ۱۷ میلیون یورو را برای حمایت از افغان‌های عودت کننده به کشور اختصاص داد

Published

on

(Last Updated On: ثور ۷, ۱۴۰۳)

اتحادیه اروپا توافقنامه‌ای به ارزش ۱۷ میلیون یورو با سازمان بین المللی مهاجرت به‌منظور بهبود دسترسی به خدمات اولیه، افزایش فرصت‌های اقتصادی، و حمایت از افغان‌های بازگشت کننده و جوامع میزبان آنان در افغانستان امضا کرده است.

اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای که روز پنجشنبه منتشر شد، گفت که این برنامه مخصوصاً بر نیازهای زنان و دختران متمرکز است.

در این بیانیه خاطر نشان شده است که از جنوری ۲۰۲۳ تا اپریل ۲۰۲۴، بیش از ۱.۵ میلیون افغان از پاکستان و ایران به کشور شان بازگشته اند.

پیتریس اوستوبز، یک مقام اتحادیه اروپا در جریان مراسم امضای توافقنامه در هرات گفت: «من از سختی‌هایی که عودت کنندگان هنگام اخراج به افغانستان با آن روبه‌رو هستند، متاثر شده ام. در کشوری که از فقر و تغییر اقلیم رنج می‌برد، و در شهری که به تازگی شاهد زلزله های ویرانگر بوده است، این واقعاً یک بحران در بحران است.»

رافایلا یودیچه، شارژدافیر اتحادیه اروپا برای افغانستان گفت که جوامعی که میزبان عودت کنندگان اند باید حمایت شوند.

وی افزود: «مشارکت با سازمان بین المللی مهاجرت دسترسی به خدمات ضروری را تضمین و ازعودت کنندگان افغان و جوامع میزبان آنان محافظت می‌کند. از آنجایی که زنان و دختران ممکن به طور خاص تحت تأثیر قرار گیرند، ما اطمینان حاصل می‌کنیم که همه اعضای جامعه می‌توانند از آن بهره ببرند.»

ماریا مویتا، نماینده سازمان بین‌المللی مهاجرت در افغانستان، گفت: «همکاری مستمر سازمان بین المللی مهاجرت با اتحادیه اروپا در توانمندسازی تیم‌های ما برای رسیدگی به صدها هزار عودت‌کننده افغان و سایر جوامع آسیب‌پذیر در کشور حیاتی بوده است.»

اتحادیه اروپا خاطر نشان کرده است که کمک اخیر، بخشی از یک برنامه پنج ساله است که در سراسر افغانستان و در چهار کشور منطقه اجرا می‌شود.

Continue Reading

رویداد های اخیر

مالیزیا تجارب اش را در بخش امنیت سایبری با امارت اسلامی شریک می‌کند

Published

on

(Last Updated On: ثور ۷, ۱۴۰۳)

سرپرست وزارت امور داخله در دیدار با هیاتی از مالیزیا در کابل گفته است که مالیزیا یک کشور پیشرفته است و افغانستان باید از تجارب این کشور استفاده کند.

بر بنیاد خبرنامه وزارت امور داخله، در این دیدار که روز پنجشنبه صورت گرفت، سراج الدین حقانی تاکید کرد که امنیت در افغانستان تامین است و وحدت میان افغان‌ها اعاده شده است.

او تصریح کرده که امارت اسلامی می‌خواهد با تمام جهان بالخصوص کشورهای اسلامی، روابط نزدیک و تعامل داشته باشد.

هیات مالیزیا متشکل از نمایندگان وزارت‌های داخله و دفاع، و مشاوران دفتر صدر اعظم این کشور می‌باشد.

داتو شازلینا، یک عضو این هیات در رابطه به ظرفیت‌های مالیزیا در بخش امنیت سایبری و جرایم دیجیتلی معلومات ارایه کرده و گفت که مالیزیا تجاربش را در این بخش با امارت اسلامی شریک می‌کند.

در این دیدار، دو طرف همچنان در باره مبارزه با مواد مخدر، آموزش پولیس، همکاری‌های دوجانبه و تبادل تجارب میان مالیزیا و افغانستان بحث کردند.

Continue Reading

رویداد های اخیر

کرزی: تعلیم دختران «مسئله حیاتی» برای افغانستان است

Published

on

(Last Updated On: ثور ۶, ۱۴۰۳)

حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین کشور در دیدار با حسن کاظمی قمی، سفیر و نماینده خاص ایران، تعلیم دختران را «مسئله حیاتی» برای افغانستان خوانده است.

در صفحه ایکس آقای کرزی آمده که او در این دیدار از همکاری و ایستادگی تهران در کنار مردم افغانستان در مقاطع مختلف و از کمک‌های آن کشور به‌خصوص در بخش تعلیم و اعطای بورسیه‌های تحصیلی برای جوانان افغان ابراز امتنان کرده است.

کرزی همچنان صلح و ثبات را در منطقه به نفع همه دانسته است.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2022 Ariana News. All rights reserved!